Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer
Velkommen, Logg på
  AAANormal modusKontrast modusNettstedkart

Søknad til politi og brannvesen

Av: Karine Engebretsen | Publisert: 16.09.2015 13:55:50

dragon plaza.jpg

Søknadsfrist
Ved arrangement skal det sendes søknad til politiet og brannvesen minimum 5 uker i forkant av arrangementet,  jmfr § 11 i politiloven.   Søknadsskjema.

Det kan også være påkrevet med andre søknader feks. søknad om stenging av vei, skjenketillatelse, søknad om materservering  etc.

Politiet
I henhold til politivedtekter for Halden av 28. februar 2003 §§ 4 og 27, jfr. Politiloven § 11 er det meldeplikt for den som ønsker å holde et arrangement. Dette gjelder både på offentlig og privat sted. Dette gjelder også for midlertidig bruksendring av et privat eller offentlig lokale.  

Politiet krever at arrangøren gjør en risikovurdering av arrangementet (i søknadsskjemaet) og lager en sikkerhetsplan. Les mer om HMS.
 
Det gjøres oppmerksom på at politiet kan stanse eller oppløse arrangementet om det avvikles i strid med fastsatte vilkår eller forårsaker alvorlige forstyrrelser av den offentlige ro og orden m.m., jfr. politiloven § 11, 5. og 6. ledd.  Det kan også medføre straffeansvar å ikke etterkomme politiets pålegg.
 
Brannvesen
Etter brann- og eksplosjonsvernlovens § 7 skal ansvarlig for arrangementer, utstillinger, forestillinger, møter og andre tilstelninger melde dette til brannvesenet (lokal tilsynsmyndighet) dersom arrangementet avholdes i byggverk eller område(r) som normalt ikke brukes til slik type arrangementer. Brannvesenet (lokal tilsynsmyndighet) kan avkreve arrangøren for nødvendige opplysninger for å vurdere faren for brann, og fastsette nødvendige brannsikringstiltak og begrensinger herunder krav til ansvarshavende arrangør. Les mer om lokale brannverntiltak og brannsikkerhet.               
 
Tilsvarende kan brannvesenet (lokal tilsynsmyndighet) ved overhengende fare forby bruken av arrangementsstedet/området, jf brann- og eksplosjonsvernloven § 37.
 
 
Felles søknadsskjema
Det er utarbeidet et felles søknadsskjema som automatisk sendes både til politi og kommunen (brannvesen, helseberedskapstjenesten, parkeringskontoret).
Ved behov for kontakt med AMK er det politiet som formidler denne kontakten.
 
I skjema skal søker bla. fylle ut informasjon om :
1.       Arrangementets navn og formål
2.       Arrangementets omfang: tidspunkt, varighet, publikum og aktører
3.       Ansvarlig arrangør og roller til samarbeidspartnere
4.       Kart over arrangementsstedet med installasjoner
5.       Beskrivelse av elektriske installasjoner
6.       Beskrivelse av vakthold og sikkerhetstiltak
7.       Parkering, skilt og trafikkavvikling
8.       Beskrivelse av toalettforhold
9.       Beskrivelse av søppelhåndtering
10.     Beskrivelse av matservering, evt tillatelse fra mattilsynet
11.     Beskrivelse av evt alkoholservering og skjenkeløyve
12.     Beskrivelse av sanitet/Røde Kors/AMK
13.     Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
 
Svar på søknaden vil du motta både fra politi og kommunen
Du må ha fått positivt svar fra både politi og kommunen før du kan gjennomføre ditt arrangement
.
 
Bålbrenning og fyrverkeri
Dersom arrangementet innebærer bålbrenning eller fyrverkeri, må det sendes et eget skjema for pyroteknisk:
Sist oppdatert: 25.01.2016 13:35:53
Kommentarer (0) | Legg til kommentar
Gi karakter          | 
Dele innholdSkriv ut

 

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

vihar.jpg