Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Ta en bil og la den dele....

spSetup Endret:23.08.2018 09:33

For mange representerer bilen identitet, og det er vanskelig å tenke seg at hvem som helst kan sette seg inn i den for å kjøre en tur. La oss begynne med å si at vi har forståelse for det.

MEN trenger vi virkelig å knytte identitet til to biler ute på gårdsplassen? Vi må også ta inn over oss at bilene står parkert 92% av tiden. Det betyr at den står stille 336 dager i året!
Visste du forresten at dersom du eier 2 nye biler, en til 400.000,- og en til 200.000,- så koster det deg kr 150.000,- i året - eller 12.500,- per måned.
Opplysningsrådet for veitrafikken har gjort beregninger på dette, og klarer man seg med en bil ligger det altså store besparelser i potten.
I Halden har befolkningsveksten de siste 10 årene vært moderat, mens bilparken har hatt en helt annen vekst. Det har ført til at vår lille by har kø-tendenser vi ikke trodde var mulig bare for noen år tilbake.

Hvordan skal vi klare å snu denne trenden? Og hvem kan være med å bidra?

Halden kommune har tenkt å ta sitt samfunnsansvar, og vi tør påstå at vi kan få til en ordning som både sparer penger og miljø. Vi går nå i gang med et prosjekt hvor kommunen skal leie et ganske betydelig antall el-biler i tidsrommet 08–16 i ukedagene. På ettermiddag og helger kan byens innbyggere og besøkende leie bilene.

På den måten håper vi å kanskje bidra til at færre kjøper bil nummer 2, og at noen yngre kanskje utsetter bilkjøpet og heller venter på de selvkjørende bilene som helt sikkert kommer — før eller senere. I tillegg tror vi at ordningen kan bidra til å gjøre forskjellene mellom oss litt mindre. I Østfold og Halden har vi, som mange andre steder i landet, utfordringer med utenforskap. Foreldre som ikke har økonomi til å eie bil, og som kanskje aldri har anledning til å kjøre barna sine på fritidsaktiviteter. Kan du leie en bil for en liten sum penger så går det kanskje an å kjøre sønnen eller datteren på kamp i nabobyen en gang i måneden?

Hva med det digitale?
Mange av oss har stått hos et bilutleiefirma i utlandet med slitne unger og mye bagasje. Teknologien har vært helt fraværende, og man fyller ut skjemaer med kulepenn for så å måtte ta stilling til en rekke ulike superforsikringer. I vårt konsept vil slike analoge løsninger være helt utenkelig. Alt skal gjøres via en mobiltelefon! I appen skal du kunne “booke” bilen, beskrive omtrent hvor langt du skal kjøre og betale for tjenesten. Kjørelengden er viktig slik at systemet til enhver tid kan velge ut hvilken bil du skal få — du skal jo tross alt komme både fram og tilbake. Nøkkelen til bilen skal til enhver tid være inne i bilen, og du låser derfor opp bilen med telefonen. Enklere kan det nesten ikke bli 2018!
Vi jobber også med intelligens i forhold til ladeinfrastrukturen for å moderere belastningen på strømnettet.

Bedre økonomi og bedre klima
Vi for et par avsnitt siden at ordningen også skulle bidra til å spare penger! Hør bare her:
Hos oss bruker vi nesten 1,5 millioner kroner i året på kjøregodtgjørelse til ansatte. Dersom vi leier mellom 30 og 40 biler vil det nesten dekke hele kjørebehovet vårt. I tillegg har vi spart penger! Ansatte som har deler av arbeidsdagen på veien trenger ikke ta egen bil til jobben. Det frigjør både parkeringsbehovet i sentrum, men også trakfikkbelastningen i sentrum. Vi skal tross alt nå noen nasjonale og internasjonale målsettinger som sier noe om nullvekst i bilpark og reduserte klimautslipp. 

Vi kan jo leke litt med tall rundt dette med utslipp. I 2017 kjørte våre ansatte 1 million kilometer i jobben. Når vi vet at en bil på fossilt brennstoff i gjennomsnitt slipper ut 120 gram CO2 per kilometer får vi følgende regnestykke:

120g x 1 000 000 km

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette blir et høyt tall, og hvis du ikke tok regnestykket i hodet, skal jeg avsløre det for deg – 

120 000 kilo CO2!

Og dette tallet viser bare kommunens ansatte som kjører i jobben sin! Hvis vi går over til el-biler så vil vi slippe ut NULL!

Valget bør være enkelt.

Som ikke det var nok, så er vi så heldige at flere av våre lokasjoner som trenger disse bilene, ligger i områder hvor vi tror det er et behov for å få tilgang til bil på ettermiddager og helger. Med andre ord så ligger alt til rette for at dette kan bli et bra tiltak for Haldensamfunnet. I tillegg er det ingen kommuner som har gjort dette før, så vi har fått nesten 2,4 millioner kroner fra miljødirektoratet og 400.000,- fra Fylkesmannen i Østfold til prosjektet.

Så folkens – del en (el-)bil og la den kjøre!


Opprettet: 26.09.2017 10:48

Halden kommune - Postboks 150, 1751 Halden - Storgata 8, 1771 Halden - Telefon 69 17 45 00 - Telefax 69 18 00 58
Org. nr.: 959159092  Ansvarlig redaktør: Karine Engebretsen -
postmottak@halden.kommune.no

Vihar