Nå kan du si din mening om hvordan kommunen planlegger

Kommunens planstrategi er nå ute til høring og du kan si din mening. Strategien skal gi en oversikt over utviklingstrekk og utfordringer i kommunen, og det planbehovet kommunen for å løse disse utfordringene.

Hvert fjerde år, innen ett år etter at et nytt bystyre er valgt, skal kommunen ifølge plan- og bygningsloven utarbeide en planstrategi. Det innebærer å gå gjennom alle sentrale planer som er gjeldende, og vurdere hvorvidt de skal opprettholdes, rulleres eller fases ut. I tillegg å vurdere hvilke nye plan- og utredningsbehov kommunen har for ønsket utvikling av Halden-samfunnet.

Planer er et viktig virkemiddel for å iverksette politikk, og skal gi grunnlag for beslutninger og gjennomføring. Planene i kommunen skal være aktive dokumenter som det styres etter. Samtidig er det viktig at planleggingen ikke er mer omfattende enn nødvendig.

Planstrategien viser hvilke planer kommunen har behov for og vil prioritere de neste fire årene.

Kommunal planstrategi er ikke en plan, og dermed ikke en arena for å vedta mål og strategier, men en drøfting av utviklingstrekk og utfordringer i kommunen som skal danne grunnlag for å vurdere og prioritere planbehovet i kommunestyreperioden. Planstrategien skal ikke inneholde mål og tiltak for kommunen, men peke ut hvilken retning kommunen skal gå i.

Her kan du lese forslaget til planstrategien og si din mening innen 8. juni.