Brukerombud i Halden kommuneLytt til tekstenStopp avspillingBrukerombudet er et lavterskeltilbud som kan gi råd og veiledning om rettigheter og om hvordan innbyggere bør gå frem i enkeltsaker, enten det er søknader eller klager. Publisert 21.08.2023 12:27 Sist endret 01.03.2024 13:29 Innhold Brukerombudet er opprettet med det formål å ivareta innbyggernes behov, interesser og rettssikkerhet i møte med kommunen.Brukerombudet er rådgivende, og kan ikke avgjøre søknader eller klager.Tilbudet er gratis og du må avtale tid for et møte med brukerombudet.Her finner du kommunens klage- og varslingsordningerHvem kan få hjelp av brukerombudet?Tilbudet kan benyttes av kommunens innbyggere som allerede har, eller som skal søke, tjenester fra Halden kommune.Du er velkommen til å ta kontakt hvis du:ikke vet hvor du skal henvende deg i kommunenønsker råd og veiledning om kommunale tjenester ikke får svar på dine henvendelser til kommunenHva kan brukerombudet hjelpe deg med?Brukerombudet kan:gi informasjon, råd og veiledning om dine rettigheter hjelpe deg med å finne rett instans dersom du er i tvil om hvor du skal henvende deg bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klage til rett instans vurdere om saken er riktig behandlet FullmaktDersom din sak inneholder taushetsbelagte opplysninger, og du ønsker at brukerombudet skal få innsyn i din sak, må du gi brukerombudet fullmakt til å innhente opplysninger om deg.Her finner du fullmaktsskjema (PDF, 84 kB)TolkDersom du trenger tolk når du skal snakke med brukerombudet, må du selv skaffe detKlage på vedtakDersom du trenger hjelp til å klage på et vedtak, er det viktig at klagefristen på vedtaket ikke har gått ut. Les mer om hvordan du klager på et vedtak og hvordan du skal gå frem.Kontakt brukerombudetTelefontid og besøkstidRing oss på 404 07 970 hverdager mellom klokken 08.00 og 14.00. Besøkstid er 09.00-13.00.Du kan også bestille tid for en samtale ved å ringe sentralbordet på tlf 69 17 45 00 , sende e-post eller benytte bookingløsningen nederst på denne siden.E-postbrukerombud@halden.kommune.noBesøk ossStorgata 8, kommunens ServicesenterSend brevHalden kommune, Postboks 150, 1751 Halden Ofte stilte spørsmål om brukerombud Hva er et brukerombud? Brukerombudet er et uavhengig organ som arbeider for at det ikke blir gjort urett mot innbyggerne i kommunen. Du kan ta kontakt med brukerombudet for å avtale en tid når du trenger informasjon om dine rettigheter og hjelp til å vurdere din sak. Du kan ikke henvende deg anonymt til brukerombudet. Brukerombudet arbeider etter fullmakt fra deg for å kunne bistå deg i din sak. Brukerombudet har taushetsplikt og legger stor vekt på personvern. Brukerombudet oppfordrer deg til å ikke inkludere sensitiv og personlig informasjon i en e-posthenvendelse. Bruk e-post til kontaktinformasjon og skriv kort om hva du ønsker å snakke om. Vi kontakter deg for en avtale. Hvilke saker kan tas opp med brukerombudet? Brukerombudets arbeidsområde gjelder kommunale tjenester som ikke er omfattet av andre, statlige ombudsordninger, slik som for eksempel pasient- og brukerombudet i Østfold. Det omfatter heller ikke sosiale tjenester fra NAV. Brukerombudet kan ikke gi bistand i saker som hører inn under NAV og deres tjenester. Nav Halden gir råd og veiledning om sine sosiale tjenester og hjelpetiltak ved økonomiske vansker. Det samme gjelder ytelser fra NAV som arbeidsavklaringspenger, uførepensjon og dagpenger. Jeg er pårørende til en som mottar kommunale tjenester Pårørende kan ta kontakt med brukerombudet når det handler om kommunale tjenester. Brukerombudet ivaretar brukernes rettigheter og interesser. Jeg mottar tjenester fra flere instanser og trenger hjelp til å koordinere disse Dersom du har behov for langvarige og koordinerte tjenester fra hjelpeapparatet, for eksempel NAV, fastlege, hjemmesykepleie og ergoterapeut, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan. Her finner du informasjon om individuell plan Som bruker av tjenester har du rett til å medvirke ved gjennomføring av ulike tjenester. Det vil si at du har krav på at tjenestetilbudet, så langt det er mulig, utformes i samarbeid med deg. Skriver brukerombudet en klage for meg? Kan jeg sende klagen til brukerombudet? Brukerombudet gir veiledning, men du må selv avgjøre om du ønsker å sende en klage. Brukerombudet kan bistå ved utforming av klager. Brukerombudet er ikke et klageorgan og skal ikke motta klager. De kan derimot vurdere saksbehandlingen og om vedtaket er rimelig eller ikke. Brukerombudet gir veiledning i hver enkelt sak om dine rettigheter og muligheter. Her kan du booke til hos Brukerombud