Barnehagens årsplan

Barnehagens årsplan

Barnehagens årsplan og årshjulet med viktige datoer kan du lese på denne siden.

Barnehageruta 2023-2024

Årsplanen er et arbeidsredskap for oss i personalet og dokumenterer våre valg og begrunnelser for vårt pedagogiske arbeid gjennom året. Les vår årsplan her:

Årsplan Karrestad barnehage 2023-2024

En kort introduksjon

Stedet hvor du finner – åpenhet, tillit, redelighet og respekt  

Vi er i dag en fire-avdelingsbarnehage. To av avdelingene er for barn i alderen 3 – 6 år, og to avdelinger er for barn i alderen 0 – 3 år. 

I vårt daglige arbeid har vi fokus på å skape gode relasjoner, styrke lekekompetanse, utvikle vennskap og språk, legge til rette for medvirkning og gi alle barn mulighet til å uttrykke seg om sin egen hverdag.

Vi har en sammensatt personalgruppe med mye ulik kompetanse, kunnskap og erfaring. I vårt arbeid er gode relasjoner en viktig forutsetning for trygghet, utvikling, lek og læring. Alle ansatte er kurset i det som heter «Trygghetssirkelen». Dette er kompetanse vi nå har med oss i ryggmargen og det brukes aktivt i arbeidet med å skape og utvikle gode relasjoner, samt i arbeidet med kollegaer, foreldre og andre samarbeidende instanser.

Barnehagens mandat

Formålsparagrafen i barnehageloven lyder som følger:

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, de skal fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. 

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.  

Visjon  

«Et godt sted å vokse opp»  Halden Kommune har en visjon for oppvekstsektoren om at de forskjellige enhetene skal stå sammen for at byen vår skal være «et godt sted å vokse opp». En helhetlig tanke om at vi skal gi barna et godt tilbud fra barna blir født til de er voksne.       

Mer om Halden kommune sin visjon og planer kan leses i oppvekstplanen 2020-2032   (PDF, 3 MB)

Barnehagen som pedagogisk virksomhet - våre arbeidsmetoder

Observasjon

Observasjon danner grunnlaget for det pedagogiske arbeidet Observasjon av det enkelte barn og hele barnegruppa. Det handler om å se hva barna er opptatt av, hva de interesserer seg for og hva vi som voksne kan jobbe med for å legge til rette for lek, samspill og språk som er våre satsningsområder.

Vurdering

Vurdering av barnehagens pedagogiske innhold er en stor del av hverdagen. Store deler av hverdagen vår skal planlegges, gjennomføres og vurderes. På bakgrunn av vurderingene underveis gjøres eventuelle endringer.

Evaluering

Evaluering av innholdet i barnehagen gjøres forløpende på personalmøter, ledermøter, avdelingsmøter eller plandager. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte og hva vi kan gjøre annerledes. Dette skal også komme til syne i månedsplaner som gir dere et lite innblikk i hva vi har gjort, hvordan utviklingen i arbeidet har gått og hvor veien går videre.

Omsorg  

Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. På Karrestad jobber vi for at barna skal oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Alle barn har behov for omsorg, men ikke nødvendigvis den samme omsorgen. Dette krever mye av oss i personalet, vi må være våkne og lydhøre ovenfor barnas behov.   

Læring  

Læring i Karrestad barnehage bygger på barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær. Vi mener at mesteparten av all læring i barnehagen skjer i lek og samspill, i det mellommenneskelige. Derfor må vi legge til rette for mye og god lek mellom barn og voksne, vi må være nysgjerrige voksne som er til stede og delaktige i barns leke- og læringsprosesser..

Lek

Lek og lekens egenverdi har en sentral plass i barnehagen vår og skal anerkjennes. Vi legger til rette for et trygt og godt læringsmiljø. Samtidig skal det være stimulerende og utfordrende, slik at barn får lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Vi vet at leken er en viktig arena for barns læring.

Barns medvirkning

Barns medvirkning er en rett barna har og innebærer det å uttrykke seg og å kunne påvirke alle sider ved sitt liv i barnehagen. Dette kommer til syne i avdelingenes månedsplaner og daglige samtaler med foreldrene. Vi har som nevnt et årshjul som sikrer kvalitet, men innenfor dette er det opp til avdelingene og barna å forme hvordan de skal jobbe med de forskjellige temaene.

Samarbeid barnehage/hjemmet  

I Karrestad barnehage vektlegger vi en åpen og målrettet kommunikasjon mellom foreldrene og oss i personalet hvor åpenhet, tillitt, respekt og redelighet står sentralt. Disse verdiene er en del av Halden kommunes etikkplakat, disse verdiene er grunnleggende for oss og skal være synlig i alt vårt arbeid.
Som ledd i foreldresamarbeidet har vi:

  • Den daglige kontakten ved levering og henting av barna.
  • En digital plattform hvor vi kan kommunisere med foreldrene.
  • Foreldremøte minst en gang per år.
  • Foreldresamtaler, minimum en gang per år, flere ved ønske om det.
  • Diverse arrangementer hvor foreldrene er invitert til å være sammen med oss.
  • Samarbeidsutvalget.
  • Årsplan.

Vi ønsker oss engasjerte og deltakende foreldre som er interessert i hvordan barnehagehverdagen vår er. Bruk oss gjerne som diskusjonspartnere, vi setter stor pris på tilbakemeldinger og ideer.

Samarbeidsutvalget består av en foreldrerepresentant fra hver avdeling, to representanter fra personalet, en representant fra politikken og styrer. Det skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Her kan foreldrene melde saker gjennom foreldrerepresentantene. I tillegg ser vi på blant annet økonomi, personal, opptak og årsplan.

Barnehagen samarbeider kontinuerlig med:

  • Halden kommune.
  • PP-Tjenesten.
  • Barnevernstjenesten.
  • Familietjenesten.
  • Helsestasjonen.
  • Skolene i kommunen.
  • De andre kommunale barnehagene.
  • Høyskolen i Østfold.
    Vi er praksisbarnehage og flere av barnehagens barnehagelærere har videreutdanning i veiledning, og tar flere uker i året imot studenter fra høgskolen.
  • Fylkeskommunen.
    Barnehagen har barne- og ungdomsarbeidere som er kurset som lærling veiledere og har ansvaret for å følge opp lærlinger som får lærlingeplass hos oss.

Overganger

Hjem- barnehage

  • Når barn starter i barnehagen legges det til rette for minst tre tilvenningsdager hvor foresatte er deltakende i relasjonsbyggingen mellom barnet og barnehagens ansatte. Vi anbefaler de som har mulighet for det, å tilrettelegge for litt kortere barnehagedager for barna samt god tid til levering og henting de første ukene i barnehagen. Vi har egne rutiner for tilvenning av nye barn.
     

Fra liten til stor avdeling

  • Denne overgangen tar barnehagen seg av. Vi starter tidlig på våren og inviterer inn barna fra «liten» til «stor» avdeling, slik at barna skal bli kjent med hverandre og de voksne. Barna fra liten avdeling har med seg en ansatt fra avdelingen på de første besøkene. Vi legger også til rette for en overgangssamtale dersom det er ønskelig.
     

Barnehage- skole

  • Overgangen fra barnehage til skole har Halden kommune en egen plan for, som er felles for hele kommunen. Denne blir gjennomgått på et eget foreldremøte i løpet av høsten


Skolegruppa:

  • I Karrestad har vi egen skolegruppe. De har faste møtepunkter i løpet av uka. Dette er en gjeng det er stor stas å være en del av og det er knyttet mye forventning og spenning til det å være størst i barnehagen. Her legges det til rette for lek og læring sammen. De har også noen felles opplevelser før sommeren.

Helsefremmende barnehage

Personalet startet med dette arbeidet for noen år siden gjennom COS – trygghetssirkelen. Hele personalet har blitt kurset på dette gjennom sertifiserte COS - veiledere.

Det kommende året blir fokuset på å fremme et godt psykososialt miljø som legger til rette for medvirkning og utvikling av sosial kompetanse, der det enkelte barn opplever trygghet, tilhørighet og mestring. Dette er et utviklingsprosjekt som personalet må fortsette å arbeide med og tilegne seg kunnskap om.

Per i dag er Karrestad barnehage en fullkost barnehage. En dag i uka har vi felles matdag. Da serverer vi hjemmelaget varmmat på alle avdelinger. Frukt og grønnsaker er en del av alle våre måltider og en del av vår helsefremmende profil. I tillegg til næringsriktig mat har vi fokus på både barnas fysiske og psykiske helse. Alle avdelinger tilrettelegger derfor for en god balanse mellom aktivitet og hvile samt god mulighet for filosofiske og nære samtaler med barna. Når barn får den næringen de har behov for, og den hvilen de trenger, fremmes både leke- og læringsmiljøet.

I vårt forbyggende relasjonsarbeid bruker personalet aktivt sin kunnskap om «Trygghetssirkelen» for å skape en best mulig forståelse for hvordan vi i barnehagen kan sikre at alle barn har en god hverdag med gode relasjoner til voksne og barn. Halden kommune har utarbeidet en handlingsplan for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Når vi jobber med å skape et trygt og godt barnehagemiljø jobber vi samtidig mot mobbing i barnehagen. Det å skape et fellesskap der alle er inkludert og føler tilhørighet er en av de viktigste faktorene for å unngå krenkelser, mobbing og utenforskap.

Språk og språkmiljø!

En god og tidlig språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Barns evne til å bruke språket er avgjørende for hvordan de kan kommunisere med voksne og barn, hvordan de kan sette ord på erfaringer, fortelle om viktige ting og diskutere og reflektere sammen med andre. Språk spiller en betydelig rolle for læring, etablering av sosiale relasjoner og utviklingen av vennskap. Å få varierte og rike erfaringer er avgjørende for å forstå begreper. Å samtale rundt opplevelser, tanker, og følelser er nødvendig for utviklingen av et rikt språk. Dersom vi ser lengre frem i tid er språkutviklingen avgjørende for å kunne være en deltaker i et moderne demokrati og i et kunnskaps og utdanningssamfunn.

Rammeplanen forteller oss at barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

I Karrestad barnehage jobber vi aktivt med språk og språkmiljø. Dette kommer til syne blant annet med tegn til tale og annen supplerende kommunikasjon. Vi skal være gode språklige forbilder og legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna i barnehagen.

Bakgrunnsdokumenter  

Lov og forskrifter

Lov om barnehager (barnehageloven)

Rammeplan for barnehager    

Halden kommunes egne dokumenter  

Karrestad barnehage

Kommunens hjemmeside - barnehage