Barnehagens årsplaner

Barnehagens årsplaner

Barnehagens årsplan og årshjulet med viktige datoer kan du lese på denne siden.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Årsplanen er et arbeidsredskap for oss i personalet og dokumenterer våre  valg og begrunnelser for vårt pedagogiske arbeid gjennom året. Les vår årsplan her:

Barnehagens årshjul for 2022 og 2023

Årsplan Stangeløkka barnehage

En kort introduksjon

Søker du trygghet, kunnskap, raushet og glede
– da er Stangeløkka barnehage stedet!

Stangeløkka barnehage er en 5 avdelings sentrumsbarnehage. Vi har en sammensatt personalgruppe med mye og ulik kompetanse og erfaring. Alle ansatte er kurset i COS, Trygghetssirkelen. Dette brukes aktivt i arbeidet med barna og i samarbeid med kollegaer, instanser og foreldre. 
Vi har i vårt daglige arbeid fokus på gode relasjoner, vennskap, å styrke lekekompetanse og språk. Vi ønsker å gi alle barna mulighet for å uttrykke seg om sin egen hverdag samt i lek og relasjon med venner. Barnehagen skal til enhver tid ha fokus på å skape et helsefremmende miljø med mulighet for god fysisk og psykisk utvikling. 

MANDAT 

Barnehageloven

§ 1.Formål

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, de skal fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.»

Visjon 

«Et godt sted å vokse opp»

I visjonen for oppvekstsektoren i Halden Kommune fastslås det at de forskjellige enhetene skal stå sammen for at byen vår skal være «et godt sted å vokse opp». Vi har en helhetlig tanke om at vi skal gi barna et godt tilbud fra barna blir født, til de er voksne. 

Mer om Halden kommune sin visjon og planer kan man lese i Oppvekstplanen 2020-2032.

Verdier 

Alle ansatte i Halden Kommune har forpliktet seg til å møte alle mennesker, barn, foreldre og kollegaer med «Åpenhet, tillitt, respekt og redelighet». Dette er forankret i kommunes egen etikkplakat.
Disse verdiene er grunnleggende for vår adferd, og skal være synlig i alt vårt arbeid. 

Barnehagens formål og innhold 

I barnehagen har vi et helhetlig læringssyn. Vi anser leken å være vår viktigste læringsarena. Gjennom lek, omsorg og læring, ligger alt til rette for danning. Gjennom lek og læring implementeres også fagområdene i rammeplanen.

Omsorg

Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet.
På Stangeløkka barnehage jobber vi for at barna skal oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Alle barn har behov for omsorg. Forskjellig omsorg.
Vi må være våkne og lydhøre overfor barns behov.

Læring 

På Stangeløkka barnehage anerkjenner vi barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær. Vi stimulerer dette gjennom å tilby forskjellige aktiviteter hver dag. Vi er nysgjerrige voksne som er med i barnas læringsprosesser. Vi legger til rette for at barna skal bruke kroppen både fin- og grovmotorisk, slik at de får brukt alle sine sanser i læringsprosessene. Vi er oppmerksomme på barns signaler slik at vi kan legge til rette for barns interesser og engasjement. Vi legger til rette for læring i planlagte og spontane situasjoner, aktiviteter og lek.

Lek

Leken og lekens egenverdi har en sentral plass i barnehagen og skal anerkjennes. Vi legger til rette for et stimulerende miljø, slik at barn får lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Vi anerkjenner leken som en arena for barnas utvikling og læring. Vi har kunnskap om hvordan den spontane leken skal vernes og ivaretas. 

Danning

Begrepet «danning» lar seg med andre ord ikke fange inn i entydige forståelser, dette er utfordringen når danning skal diskuteres. Danning er et nøkkelord når vi reflekterer over følgende spørsmål: Hvordan skaper vi en god framtid for alle? Hva er viktige verdier, kunnskaper og ferdigheter i vår tid? Verdier er det som gjør oss i stand til å velge, valg er uunngåelige.
Med andre ord: Hva vil vi med danning? Dette er ikke bare en oppgave for den enkelte, det er også en kritisk og pedagogisk oppgave for hele utdanningssystemet. 

Barns medvirkning

I Rammeplan for barnehagen står det følgende: «Barnehagen skal ivareta barnas retttil medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3,Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1.
Barna skal jevnlig fåmulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare og få innflytelse på det som skjer i barnehagen». Alle avdelinger arbeider aktivt for å ivareta barnas mulighet og rett til medvirkning. Dette dokumenteres gjennom avdelingens egne planer.

Samarbeid barnehage/hjemmet

Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeid og god dialog med foresatte. Foreldresamarbeidet skal skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget. Samarbeidsutvalget SU, skal være et rådgivende, kontaktskapende og et samordnete organ. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt saker som er viktige for barnehagens innhold og virksomhet, og for forholdet til foreldrene. Samarbeidsutvalget skal fastsette barnehagens årsplan. Øvrige viktige saker er for eksempel forslag til budsjett eller driftsendringer.

  • Hver avdeling bør ha to foreldrerepresentanter.
  • Vi har med oss to av barnehagens foreldre som representanter inn i SU.
  • Det avholdes foreldrerådsmøter ved behov. SU-møtene avholdes 2-3 ganger i året hvor eieres, foreldrenes og de ansattes representanter møtes.
  • Vi ønsker aktive foreldrekontakter som blant annet bidrar med organisering og gjennomføring av dugnad høst og vår, samt praktisk arbeid rundt nissefesten i desember.

Foreldresamtaler

  • På individnivå skal barnehagen legge til rette for at foreldrene og barnehagen jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til enkeltbarnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring.
  • Alle foresatte blir invitert til minst en samtale i løpet av barnehageåret. Tolk bestilles og brukes ved behov da vi ønsker alle foreldre skal ha god mulighet til å fortelle oss om barnet og familien sine uten språkhindringer. Ved ønske, enten fra foresatte eller personalet i barnehagen, settes det opp flere samtaler.

Foreldremøter

  • Barnehagen inviterer til et oppstartsmøte med de helt nye foreldrene før barna begynner i barnehagen. Barnehagen har et foreldremøte for skolestarterne på høsten. Alle avdelingene har egne foreldremøter i løpet av høsten. Foreldremøte på våren vil være tematisk og felles for alle avdelinger.

Daglig dialog

  • Vi prioriterer den åpne og ærlige hverdagsdialogen med foreldrene. Om det er spesielt viktige ting eller bekymringer som foresatte ønsker å dele, vil personalet legge til rette for en samtale når det passer inn i hverdagen på avdelingen. 

Overganger

Hjem- barnehage

  • Når barn starter i barnehagen legges det til rette for minst tre tilvenningsdager hvor foresatte er deltakende i relasjonsbyggingen mellom barnet og barnehagens ansatte. Vi anbefaler de som har mulighet for det, å tilrettelegge for litt kortere barnehagedager for barna samt god tid til levering og henting de første ukene i barnehagen. Vi har egne rutiner for tilvenning av nye barn. Fra liten til stor avdeling.

  • Denne overgangen tar barnehagen seg av. Vi starter tidlig på våren og invitere inn barna fra «liten» til «stor» avdeling, slik at barna skal bli kjent med hverandre og de voksne. Barna fra liten avdeling har med seg en ansatt fra avdelingen på de første besøkene. Alle avdelinger inviterer foreldre på et ettermiddagsbesøk engang i juni, slik at vi sikrer at alle foreldre har en mulighet til å bli kjent med den nye avdelingen.

Barnehage- skole

  • Overgangen fra barnehage til skole har Halden kommune en egen plan for, som er felles for hele kommunen. Denne blir gjennomgått på et eget foreldremøte for foreldre med barn i skolegruppa i løpet av september. 

Barnehagen som pedagogisk virksomhet

  • I henhold til Rammeplan for barnehagen skal vi planlegge, dokumentere og vurdere vår drift, slik at vi sørger for en stadig progresjon.
     
  • Vi har syv fagområder som vi jobber med. Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.
     
  • FN`s bærekraftsmål: Høsten 2015 vedtok FNs medlemsland 17 mål for bærekraftig utvikling frem mot 2030. Bærekraftsmålene ser miljø, økonomi og sosial utvikling i sammenheng. De gjelder for alle land og er et veikart for den globale innsats for en bærekraftig utvikling.
     
  • FN`s barnekonvensjon: Skole, fritid og lek, hvile og rett til å si sin mening i alt som angår dem selv. Dette er noen eksempler på barns rettigheter. FN har vedtatt en egen barnekonvensjon, med rettigheter som gjelder alle barn i verden.
     
  • Hvert år sender vi ut en link til en foreldreundersøkelse fra UDIR, utdanningsdirektoratet. Vi benytter oss av denne for å få hjelp til å evaluere driften vår. Vi oppfordrer og legger til rette for at alle foresatte kan svare på denne. 

Samarbeidspartnere

Gjennom både Barnehageloven og Rammeplan for barnehagen er vi forpliktet til å samarbeid med PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste), barnevernet, helsestasjonen samt andre instanser ved behov.

Vi samarbeider både rundt enkeltbarn, i ansvarsgrupper, individuell opplæring/veiledning av ansatte og generell opplæring/veiledning av personalgruppen.

Halden Kommune – Familiens hus

Helsefremmende barnehage

I 2019 ble Stangeløkka barnehage sertifisert som helsefremmende barnehage etter flere års arbeid.

Stangeløkka barnehage en fullkost barnehage. Personalet er kurset i matlaging og hvordan maten kan tilberedes best mulig for barna. En dag i uka har vi felles matdag på Stangeløkka. Da servere vi varm mat på alle avdelinger. Frukt og grønnsaker er en naturlig del av alle våre måltider og en del av vår helsefremmende profil. I tillegg til næringsriktig mat har vi fokus på barnas fysiske og psykiske helse. Alle avdelinger tilrettelegger derfor for en god balanse mellom aktivitet og hvile, samt gode muligheter for filosofiske og nære samtaler med barna.

Barnehagen har en handlingsplan for det psykososiale barnehagemiljø. Personalet har arbeidet gjennom flere år for å tilegne seg kunnskap om hvordan vi helt konkret kan jobbe for å forebygge mobbeadferd og hvordan vi skal reagerer om mobbeadferd skjer i barnehagen.

I vårt forebyggende relasjonsarbeid bruker personalet aktivt sin kunnskap om Trygghetssirkelen for å skape en best mulig forståelse for hvordan vi i barnehagen kan sikrer alle barn har en god hverdag, med gode relasjoner til voksne og barn.

Personalet arbeider for å øke kunnskapen sin rundt Alternativ Supplerende Kommunikasjon – ASK – og hvordan denne kunnskap kan brukes til å sikre alle barna en likeverdig mulighet for å delta i samtaler og lek.

Trafikksikker barnehage

Stangeløkka ble i 2016 sertifisert trafikksikker barnehage. Gjennom denne sertifisering tilegnet både foresatte og ansatte ny og nyttig kunnskap. Tema rundt trafikk blir tatt opp fast på høstens foreldremøte. Kunnskapen blir vedlikeholdt sammen med barna i barnehagen, både i lek, gjennom samtaler, deling av kunnskap i samlinger og på turer i nærmiljøet. Barnehagen dokumenterer arbeidet annet hvert år, hvor det også søkes om resertifisering.

Språk og ASK

Vi arbeider aktivt med å legge til rette for gode og stimulerende språkmiljøer. Alle barn skal kunne mestre å føle seg inkludert i både tilrettelagte og spontane aktiviteter, utforskning og lek.

I dette arbeid er både vår egen språkveileder og ASK-resursperson aktive i både opplæring og veiledning av personalet i barnehagen.

Barnehagen er tilrettelagt så alle barn kan være aktive deltakere med blant annet: ny og ulik litteratur, bredt utvalg av spill, smågrupper, kommunikasjonsplakater inne og ute, lydbok-app på flere språk i barnehagen og hjemme.

Som en del av språkmiljøet bruker vi aktivt sang og musikk i barnehagehverdagen. Vi er en Syngende barnehage og både ansatte og foresatte har tilgang til kurs og inspirasjon på en egen nettside.

Samarbeid med Høgskolen i Østfold:

Vi er Partnerbarnehage til Høgskolen i Østfold og får derfor ta imot barnehagelærerstudenter i praksis. Flere av barnehagens barnehagelærere med videreutdanning i veiledning kan derfor flere uker i året ta imot studenter fra høgskolen.

Våren 2019 ble vi i tillegg lærerutdanningsbarnehage. Dette betyr blant annet at Stangeløkka barnehage i tillegg til barnehagelærerstudenter, også kan bli forespurt om å være forskningsarena for både masterstudenter og undervisere på barnehagelærerutdanningen.

Samarbeid med Fylkeskommunen:

Barnehagen har barne- og ungdomsarbeidere som er kurset som lærling-veiledere og har ansvaret for å følge opp lærlinger som får lærlingeplass hos oss. Vi tar også imot elever fra videregående skole som utdanner seg til barne- og ungdomsarbeidere.

Faglig fokus barnehagen året 2022/2023

Bærekraftig pedagogikk

  • Vi er nysgjerrige på hvordan bruker vi de ressurser vi har i barnehagen. Både materielle, faglige og mellommenneskelige. Kan vi skape et bedre barnehagetilbud til barn og foreldre og en bedre arbeidshverdag for barnehagens ansatte. Vi vil sammen med lærerutdanningsbarnehagene undersøke og lærer mer om «bærekraftig pedagogikk» i årene som kommer.

Relasjoner / COS

Språk

  • Oppstart av et felles kompetanseprosjekt (Rekomp) med Isebakke og Brekkerød barnehage 2022-2025

Planleggingsdager og foreldremøter 2022/2023

Planleggingsdag 1: Mandag den 1. august 2022

Planleggingsdag 2: Fredag 12. august 2022

Foreldremøte skolestartene: Tirsdag 27. september 2022 kl. 18-20

Foreldremøte Stortroll, Lykketroll og Sjarmtroll: Tirsdag 27. september 2022 kl. 18-20

Foreldremøte Småtroll og Bergtroll: Torsdag 29. september 2022 kl. 18-20

Planleggingsdag 3: Onsdag 16. november 2022.

Planleggingsdag 4: Mandag 2. januar 2023

Tema foreldremøte: Midt april. Mer informasjon kommer.

Planleggingsdag 5: Fredag 19. mai 2023

Sommerferie: Uke 27, 28, 29 og 30.

Bakgrunnsdokumenter

Lov og forskrifter

Halden kommunes egne dokumenter

Annet: