Budsjett digitalt utenforskap

Budsjett digitalt utenforskap

Prosjektet søkte om Skjønnsmidler fra Statsforvalteren.

Finansiering

Prosjektet har fått tildelt kr 400.000,- i Skjønnsmidler fra Statsforvalteren.

I tillegg har Halden kommune bidratt med utlån av rom, teknisk utstyr og møbler til prosjektet.

Vi hadde i første omgang satt en maksramme på kr 500.000,- som skulle gå til samlinger, opplæring, kursholdere, foredragsholdere (reise- , opphold og timekostnader) og leie av lokaler i forbindelse med aktiviteter. Denne maksrammen ble redusert til kr 400.000,- da dette var beløpet vi fikk tildelt fra Statsforvalteren.

Prosjektdeltagere, delprosjektleder og prosjektledelse har deltatt kostandsfritt for prosjektet og tilført timer som egeninnsats.

Fordeling av kostnader

Før prosjektstart antok vi følgende fordeling av kostnader

Prosjektdeltagere og (del)prosjektledere: kr 0,- Leie av lokaler til aktiviteter: kr 50.000,- Kurs/opplæring: kr 300.000,- Kurs og foredragsholdere: kr100.000,- Materiell: kr 50.000,

Som følge av litt lavere maksramme, ble opprinnelige beløp redusert noe.

Etter å ha jobbet med prosjektet noen måneder

Etter nå å ha jobbet med prosjektet en stund, ser vi at markedsføring blir en stor sum. Årsaken er at vi ser at annonser i papiravis er nødvendig i dette prosjektet. Vi har så langt fått mye større respons på annonser i lokalavis enn i kommunens digitale kanaler. 

I stedenfor for å bruke penger på Leie av lokaler, har vi kjøpt inn PC`er og annet utstyr til et nytt kursrom. På den måten har vi fått klargjort et lokale for en permanent veiledningstjeneste.

De bærbare PC`en blir gjenbrukt også på andre steder det gjennomføres aktiviteter i regi av prosjektet.

Rommet har en stor og relativt ny smartboard tavle og nødvendig møbler (bord, stoler, lenestoler ++) som Halden kommune  tidligere har kjøpt inn og som vi nå bruker i vårt nye kursrom.
Kursrommet vi har innredet, ligger ved kommunens servicesenter og er reservert til kurs og aktiviteter i regi av dette prosjektet.

Vi har nå kommet til en fase i prosjektet hvor vi må leie inn personer for å holde flere kurs og koordinere oppgaver. Frivilligsentralen og Seniornett har mange frivillige som kan bistå, men det må settes i system. Vi trenger en person som kan koordinere og klargjøre for en permanent og systematisk veiledningstjeneste.

Denne oppgaven blir nå fordelt mellom 3 (opprinnelig 4) personer fra Frivilligsentralen og Seniornett. Disse personen skriver timer på medgått tid til oppgaven (maks 3 timer per person pr. aktivitet) og belastes både prosjektet Digitalt utenforskap og Digital inkludering. 

Mye kursmateriell ble utarbeidet av kursholderne og kopiert opp på kommunens skrivere.

Brosjyrer, roll ups, annonser og annen markedsføring, ble utarbeidet av ansatte i enhet Kommunikasjon og service. Brosjyrer ble kopiert opp på kommunens skrivere.