Ergoterapi og hjelpemidlerLytt til tekstenStopp avspillingHar du utfordringer i hverdagen på grunn av nedsatt funksjonsevne, kan du få hjelp av en ergoterapeut. Publisert 15.07.2020 10:19 Sist endret 24.06.2024 11:55 Kontakt:ErgoterapitjenestenSyn- og hørselskontakt. Hjelpemidler.Har du utfordringer med å utføre dine daglige gjøremål fordi du er syk, skadet eller av andre årsaker, kan du få bistand fra en ergoterapeut. Søk om ergoterapitjenesterErgoterapitjenesten jobber for at personer i størst mulig grad skal være selvstendige i daglige aktiviteter og gjøremål.Vi kartlegger den enkeltes funksjon når det gjelder å utføre aktiviteter i egen hverdag, samt tilrettelegger de fysiske omgivelsene. Ergoterapitjenesten tilbyr tjenester hjemme, i barnehage, på skolen og på arbeidsplassen. Vi hjelper deg med å tilpasse dine aktiviteter og arbeidsvaner. Ergoterapeutene bidrar til hverdagsmestring og trygghet i hjemmet og nærområdet, slik at den som ønsker kan bli boende hjemme lengst mulig. Tilbudet er gratis. Fagleder for ergoterapiavdelingen er Merete Larsson. Avdelingsleder er Marianne Berg-Søndergaard. Hva kan ergoterapeuten hjelpe deg med? Kartlegging av din funksjon Tilpasning av hverdagsaktiviteter, hverdagsmestring og arbeidsvaner Kartlegge og bistå med trenings- og mestringsstrategier. Bistand til å jobbe med struktur, planlegging og energiøkonomisering i hverdagen. Forebygge fall Hjemmebesøk for kartlegging av eventuelt behov for hjelpemidler og tilrettelegging Bistå med funksjonsbeskrivelse og råd ved søknad til husbanken og NAV bilsenter Ergoterapi barn og unge Vi jobber for at alle barn og unge, uavhengig av forutsetninger, skal oppleve bevegelsesglede, deltagelse, trivsel og mestring i hverdagen. Vi tilbyr tjenester til barn og ungdom som har, eller står i fare for å få, problemer med å mestre daglige aktiviteter. Dette kan gjelde kartlegging av situasjonen, trening av daglige aktiviteter, tilpassing av aktiviteter, kompensering av tapt funksjon, tilpassing/tilrettelegging av bolig, veiledning og informasjon. Det er viktig at barna/foresatte/pårørende samarbeider og deltar i valg av tiltak og behandling. Ved formidling av hjelpemidler, er det viktig at aktuell terapeut kontaktes hvis hjelpemiddelet som mottas ikke fungerer. Kontakt ergoterapitjenesten:Telefontid mellom kl. 10.00 – 15.00. Dersom vi ikke har mulighet til å svare, ringer vi tilbake. Telefon: 932 43 186Besøksadresse: Helsehuset, Kjærlighetsstien 28, 1781 HaldenPostadresse: Postboks 150, 1751 Halden E-post: ergoterapi@halden.kommune.noSkal du søke om tjenester finner du skjema på denne sidenSyn- og hørselkontakt Syn - og hørselkontakt Syn- og hørselskontakt i kommunen tilbyr tjeneste til personer med synsnedsettelse, hørselsnedsettelse og personer med kombinert syn- og hørselstap. Syn- og hørselskontakt bistår med veiledning rundt funksjonsnedsettelsen. Tjenesten kartlegger behov, gir råd om tilrettelegging av aktivitet og omgivelser, bistår i å søke på hjelpemidler til NAV hjelpemiddelsentral og opplæring. Syn- og hørselskontakt kan ikke bestille briller eller høreapparater, men tjenesten bistår i å søke hjelpemidler til høreapparat. Ved søknad til NAV hjelpemiddelsentral for syn- og hørselshjelpemidler: Behovet for hjelpemiddelet må være varig (over to år). For synshjelpemidler kreves det skriftlig og ny oppdatert dokumentasjon fra øyelege eller optiker, hvor beskrevet øyediagnose og visus. Kriterier for synshjelpemidler viser visus mindre enn 0,33 på best øye med optimal korreksjon. Hvis du har tilleggs diagnoser som påvirker synet kan disse kriteriene variere. Det er ønskelig med brilleseddel. Lesebriller må være optimale. Ved synsnedsettelse og behov for å søke synshjelpemidler er det ønskelig at oppdatert synsinformasjon sendes med henvendelsesskjema til tjenesten. Telefontid mellom klokken 10 og 15Anne Lundberg Evenrud, tlf 404 11 216Sissel Karoline Kristiansen, tlf 969 47 989E-post: ergoterapi@halden.kommune.no Hjelpemidler Lån ved midlertidig/kortvarig behov Om du har et midlertidig / kortvarig behov for hjelpemidler (under to år), kan du låne dette på kommunalt hjelpemiddellager. Hjelpemidlene er ikke spesielt tilpasset, men skal dekke et generelt behov. Det er den enkeltes ansvar å hente og levere inn hjelpemidler ved kortvarig behov. På kommunalt hjelpemiddellager kan man blant annet låne toalettforhøyere, dusj-/toalettstoler, manuelle rullestoler og rullatorer. Det er mulighet for å kjøpe enkle hjelpemidler som: Krykker til voksne: 300 kr Barnekrykker: 200 kr Ispigger: 50 kr pr. stk Doppsko: 50 kr pr. stk Lån ved langvarig behov Om du har en varig/langvarig behov, (over to år), og vesentlig redusert funksjonsevne, kan du søke om å få låne hjelpemidler på varig lån hos NAV Øst-Viken Hjelpemiddelsentral. For å søke om dette, kontaktes kommunal formidler som er ergoterapeuter eller fysioterapeuter. Ansatte i hjemmesykepleien og omsorgsboliger kan også bidra med å søke enklere hjelpemidler.Kommunens ergoterapitjeneste kan gi veiledning og hjelp til søkeren og andre kommunale tjenester om hvordan de kan søke om tekniske hjelpemidler.NAV Hjelpemiddelsentral behandler søknader og fatter vedtak om utlån, og de veileder kommunens formidlere i sammensatte og kompliserte saker.Hjelpemidler kan ikke overføres fra en person til en annen uten at det avklares med NAV Øst-Viken Hjelpemiddelsentral.Kommunalt hjelpemiddellager bistår med montering og enkle reparasjoner.Du kan du lese mer om hjelpemidler og tilrettelegging på nav.noLeveringstidSøknad av hjelpemidler kan ta litt tid, da søknaden skal behandles av flere før vedtak besluttes og hjelpemiddelet eventuelt bestilles til søker. Ventetiden kan være lenger i enkelte tilfeller hvor det søkes mer avanserte hjelpemidler.Ved livets slutt (terminal fase) eller ved alvorlige trykksår, kan vi be hjelpemiddelsentralen om hastebehandling av søknaden. I Halden kommune leveres hjelpemidler ut hver mandag til kommunalt lager. Ved en hastebehandling vil hjelpemiddelet komme innen førstkommende mandag, forutsatt at sentralen har hjelpemidlet på lager.Ulykker, tap, skadeDu som låner hjelpemidler har plikt til å melde fra til NAV Hjelpemiddelsentral om tap av hjelpemidler, skade på hjelpemiddel og ulykker/nesten-ulykker. Du kan også kontakte kommunal ergoterapeut eller fysioterapeut ved behov for bistand til å melde ifra.Når du låner tekniske hjelpemidler har du ansvar for åFå nødvendig opplæring i brukSette deg inn i bruksmåtenForeta vedlikehold som vask og enklere vedlikehold.Gi beskjed om tap av hjelpemiddel, uhell og nestenuhellLevere tilbake hjelpemidler til kommunalt hjelpemiddellager når behovet opphører Hjelpemiddelet kan ikke selges, byttes, lånes bort, leies ut eller pantsettes. Levering hjem og levere tilbake Hjelp til utkjøring og montering Halden kommune får hjelpemidler utkjørt fra NAV hjelpemiddelsentral hver mandag. Når søkte hjelpemidler har ankommet kommunalt hjelpemiddellager, vil det bli gjort avtale med deg for når du kan hente hjelpemiddelet eller når det vil bli levert og montert hjem til deg. Hjelp til innlevering og demontering Hvis hjelpemiddelet er vanskelig å få med seg, må demonteres eller det er vanskelig for deg å levere det av andre årsaker, kan hjelpemiddelet hentes av kommunalt hjelpemiddellager etter avtale. Utover dette ønsker vi at du selv returnerer det tilbake til kommunalt hjelpemiddellager. Kontakt hjelpemiddellageret Åpningstider: 10 til 15 alle hverdagerTelefon: 932 43 228Adresse: Peder Ankers Gate 21, 1771 Halden.