Om den kulturelle skolesekken
Gjennom ordningen får elevene mulighet til å oppleve, gjøre seg kjent med og utvikle
forståelse for profesjonelle kunst- og kulturuttrykk. Kulturtilbudet skal være av høy kvalitet,
og vise hele bredden av de seks kulturuttrykkene: film, kulturarv, litteratur, musikk,
scenekunst og visuell kunst. Dette er også i tråd med målene i de ulike læreplanene for skolen.
Den kulturelle skolesekken har vært en del av den kulturpolitiske satsingen til regjeringen for
grunnskolen siden 2001. Etter hvert ble også videregående skole innlemmet i ordningen.
Det vil si at alle elever, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. trinn på videregående
skole, får oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom DKS.
Organisering
DKS er et samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet og
Kunnskapsdepartementet, og alle fylkeskommunene og kommunene i landet. Kulturtanken –
Den kulturelle skolesekken Norge fikk i 2016 det nasjonale ansvaret for ordningen.
DKS er altså et samarbeidsprosjekt mellom kultur- og opplæringssektoren på nasjonalt, regionalt og
lokalt nivå, og omfatter alle skolene i Norge. Fylkeskommunen er ansvarlig for regional
koordinering og programmering, men kommunene har også mulighet til å utvikle egne
programmer lokalt.
For utøvere
Profesjonelle utøvere, produsenter og formidlere av kunst og kultur kan melde inn forslag til
Den lokale kulturelle skolesekken i Halden gjennom vår skjemaløsning. Frist for å melde
inn forslag til skoleåret 2024/2025 er 1. mars 2024.
Skjema for innsending av forslag finner du her
På bakgrunn av innkomne forslag blir det valgt ut produksjoner som skal inngå i det lokale
DKS-programmet. Det er produsenter og programmerere i fylkene og/eller kommunene, i
samarbeid med lokale fagutvalg, som beslutter endelig program. Et forslag kan være en ny
idé eller en ferdig produsert produksjon som allerede er blitt vist i DKS eller et annet sted.
Etter å ha beskrevet forslaget, vil du bli bedt om å angi hvilke skoletrinn du anser at forslaget
egner seg for, samt velge ett eller flere kunst- eller kulturuttrykk forslaget hører inn under.
Både målgruppe, fagområder og underkategorier kan justeres dersom forslaget tas med inn i
ordningen.
Dersom en eller flere administrasjoner er interessert i ditt forslag vil de ta kontakt via
e-postadressen som er registrert. Programmet for skoleåret 2024/2025 behandles og ferdigstilles
i løpet av mars-april 2024.
Satsene for formidlingsarbeid i DKS er regulert gjennom en rammeavtale mellom Creo og
KS. Se gjeldende satser her.
Kunst- og kulturutrykk
Film i Den kulturelle skolesekken (DKS) kan ha mange former. For eksempel
filmvisninger med en filmskaper som formidler, kritiske prosjekter rundt filmspråk og
mediekultur, eller filmverksteder der elevene lærer mer om det å lage film. Det kan
vises kort- eller langfilm, fiksjon eller dokumentar. Dataspill hører også til under film i
DKS.
Formidleren kan være en som har vært med på å lage filmverket, noen som har spesielle
forutsetninger for å sette filmens tema inn i en kontekst, eller som har annen kompetanse på
film eller spill som kunstform.
Filmvisning og formidlingen kan finne sted i klasserom, forsamlingssal eller i samarbeid med
nærmeste kino. Elevtallet kan derfor variere fra noen få til flere hundre.
I et filmverksted inviteres elevene til å lære om og delta i å skape. Under profesjonell ledelse
lærer elevene mer om alle former for filmopptak, animasjon, manusarbeid, klipp, lydarbeid
med mer.
Det er vanlig at et foredrag eller annet skolebesøk varer mellom 45 og 90 minutter, mens et
kinobesøk eller et verksted kan ta lengre tid.
Kulturarv i DKS omfatter mange ulike fag, og har en stor bredde. Både praktiske fag
som tradisjonshåndverk og folkedans, og mer teoretiske som historie,
sosialantropologi og arkeologi hører inn under kulturarv i DKS.
Kulturarv handler ofte om kunnskapsoverføring mellom generasjoner, men det kan like
gjerne dreie seg om å gjøre tradisjonen relevant for dagens samfunn. Begreper som
bærekraft og gjenbruk kan bidra til å løfte fram sammenhenger mellom natur og kultur, og
mellom gjenstander og levende måter å bruke og forstå dem på.
Kulturarvsfeltet i DKS har ulike bidragsytere. Innholdsprodusenter og formidlere kan komme
fra museer, forvaltning og frivillige organisasjoner, og ikke minst tilbyr frilansere godt innhold.
Under kulturarvsparaplyen er det rom for både eksperimenter, humor og overgangsformer til
andre faguttrykk som film, litteratur, visuell kunst, musikk og scenekunst.
Produksjonene kan ta form av omvisning, verksted, foredrag, vandring, med mer. De kan
finne sted på skolens arena, ute i kulturminnet, på museer, i bysentra, eller andre arenaer.
Hvert tilbud kan omfatte opptil to-tre skoleklasser, eller et fåtall elever. Det er vanlig at et
foredrag eller annet skolebesøk varer mellom 45 og 90 minutter, mens et verksted eller
vandring kan ta lengre tid.
Produksjoner i DKS som benytter verk, objekter eller annet materiale som er beskyttet under
loven om opphavsrett, må klarere dette slik at opphavspersonene får vederlag i henhold til
avtaleverket. Her omfattes både immateriell og materiell kulturarv.
Litteraturen som formidles i Den kulturelle skolesekken (DKS) kan ha mange
utgangspunkt: en bok, et forfatterskap, illustrasjoner, bildebøker eller grafiske
romaner. Videre kan det være skjønnlitterære tekster, sakprosa, en upublisert litterær
tekst – eller flere av disse.
Elevene får møte litteraturen i DKS på ulike måter; som forfatterbesøk, forestillinger,
skriveverksted eller gjennom andre formidlingsformer. Aktivitetene skjer gjerne i
klasserommet, med en klasse eller gruppe elever. En litteraturproduksjon varer ofte mellom
45 og 90 minutter, mens et verksted gjerne kan gå over lengre tid.
Produksjoner i DKS som benytter verk, objekter eller annet materiale som er beskyttet
under loven om opphavsrett, må klarere dette slik at opphavspersonene får vederlag i
henhold til avtaleverket.
Musikk i Den kulturelle skolesekken (DKS) har stor variasjon av stilarter og
uttrykksformer. Musikk i DKS skal by på alt fra folkemusikk og klassisk musikk, til
hiphop og rock. Eleven kan få møte med orkestre, band eller soloutøvere.
Musikk tar stor plass i barn og unges kultur og livsverden og DKS ønsker å formidle den
store uttrykksmessige og kulturelle spennvidden som finnes.
I tillegg til skolebesøk av musikere som byr på konserter, verksteder eller aktiviteter med
elevdeltagelse, blir elevene også invitert til andre arenaer som konserthus og festivaler.
Elevene får dermed oppleve en bredde av musikktilbud, fra produksjoner på skolene i
trygge, kjente omgivelser til besøk på store scener med operaforestillinger,
symfoniorkesterkonserter og kjente artister.
De fleste konsertbesøk på skolene varer 45 min. Verksteder og besøk utenfor skolen
varierer i tid etter forestillingenes art.
Produksjoner i DKS som benytter verk, objekter eller annet materiale som er beskyttet under
loven om opphavsrett, må klarere dette slik at opphavspersonene får vederlag i henhold til
avtaleverket.
Scenekunst i Den kulturelle skolesekken (DKS) omfatter et mangfold av sceniske
uttrykk og sjangre innenfor teater, dans, opera og nysirkus. En scenekunstproduksjon
i DKS kan vises både for større og mindre grupper av elever, tilpasset ulike typer
visningsrom som klasserom, gymsal, aula, teatre og kulturhus.
Elevene kan delta som medskapende i varierende grad og på ulike områder: I den ene
enden av skalaen finner vi tradisjonelle forestillinger der det er et tydelig skille mellom scene
og sal, utøver og publikum. I den andre enden finner vi mer interaktive former og verksted
der elevene gjennom kreativ medskaping selv bidrar til det kunstneriske uttrykket.
Forestillinger varer ofte mellom 45 og 90 minutter, mens et verksted kan gå over lengre tid.
Produksjoner i DKS som benytter verk, objekter eller annet materiale som er beskyttet under
loven om opphavsrett, må klarere dette slik at opphavspersonene får vederlag i henhold til
avtaleverket.
Visuell kunst i Den kulturelle skolesekken (DKS) rommer fagområdene billedkunst,
kunsthåndverk, design og arkitektur.
Det er ingen bestemte krav til teknikk, format eller metode for en DKS-produksjon. Det er
imidlertid et viktig prinsipp at DKS formidler profesjonell kunst og kultur, og at ordningen ikke
skal være en erstatning for skolenes egen kunst- og håndverkundervisning.
En DKS-produksjon kan altså ta alle tenkelige former: Maleri, fotografi, tegning, grafikk eller
video. Skulptur, installasjon, stedsspesifikke og relasjonelle uttrykk. Lydkunst, performance,
nettkunst, street art, grafitti, tegneserier, billedbøker eller artists’ books. Kunsten kan være
gjenstandsbasert, men like gjerne ta form av handlinger, hendelser og situasjoner.
Visningsformatet kan for eksempel være en utstilling, en klasseromsvisning, et verksted eller
en fremføring. Det kan skje i et galleri, på en scene, i en gymsal, en skolegård eller i et
klasserom. Det kan omfatte flere hundre elever, eller en enkelt skoleklasse.
En visning eller fremføring kan vare i 45 minutter, mens et verksted gjerne tar noe lengre tid.
Det finnes en rekke eksempler på produksjoner som varer over flere dager, men disse
krever ofte spesielle avtaler med skolen og skolens lærere.
Produksjoner som benytter verk, objekter eller annet materiale som er beskyttet under loven
om opphavsrett, må klarere dette slik at opphavspersonene får vederlag i henhold til
avtaleverket.
Informasjon om Den kulturelle skolesekken