Klikk her for å komme til siden hvor ukas turer publiseres
52 uker - 52 turer
Halden kommune tok kontakt med lokale idrett- og friluftslag for å lage et lokalt prosjekt med 52 turer, fordelt på alle årets 52 uker. Lagene var positive til tiltaket, og det er de som har samlet og beskrevet de 52 turene som skal publiseres ukentlig. Turene er varierte, og består av både lengre, korte, bynære, barnevennlige og andre turer.
Sparebank1stiftelsen har gitt tilskudd til utgifter for klubbene, mens Halden kommune bidrar med egeninnsats.
Slik foregår det:
Hver uke vil Halden kommune vise frem en tur på vår Facebook og våre hjemmesider, som “ukas tur”, med lenke videre til ut.no. Her vil du finne en mer omfattende turbeskrivelse. Ut.no finnes både som app, og som nettside. Her finner du blant annet et kart, en turbeskrivelse, beskrivelse av nivået på turen, hvor du kan parkere og mer.
Klikk her for å komme til ut.no
Vi har bevisst valgt å bruke ut.no til dette formålet. UT.no er en tjeneste fra Den Norske Turistforening (DNT), i samarbeid med Statskog og Friluftsrådenes Landsforbund, og er den mest brukte løsningen for å finne turforslag i Norge. Det betyr også at dette prosjektet kan øke Haldens attraktivitet for friluftslinteresserte, som vil oppdage det store mangfoldet av turmuligheter som finnes i Halden.
De fleste av turene vil være turer du kan gjennomføre på egenhånd, men på noen av de vil du også ha mulighet til å bli med på fellestur organisert av vår lokale DNT-forening, som er Tistedalen Friluftslag. Tid, sted og kontaktinformasjon for fellesturer vil komme tydelig frem i informasjonen som publiseres i Halden kommunes kanaler.
I nærheten av det lengste punktet på hver tur vil du finne en QR-kode. Dersom turen er en tur-retur tur vil QR-koden være plassert på det punktet hvor du snur. Dersom turen er en rundtur, vil koden være plassert slik at den er på det punktet hvor du er lengst unna start/mål. For å registrere at du har gjennomført turen må du skanne denne. Du vil da få opp dette skjemaet som du må fylle ut.
På skiltet med QR-koden finner du også en påklistret lapp. Dette er kodeordet du må oppgi i skjemaet.
Hver tur du registrerer teller som ett lodd når premier skal trekkes ved årets slutt. Det vil si - jo flere turer du gjennomfører, desto flere lodd har du.
Dersom du ikke finner QR-koden, kodeordet skulle mangle, eller noe annet uforutsett skulle skje med turen kan du sende oss en e-post på denne adressen: friluftsliv@halden.kommune.no.
NB: Turene varer i én uke, fra søndag til søndag, og dersom du oppsøker forrige ukes tur vil du trolig ikke finne en QR-kode.
Ta gjerne noen bilder i løpet av turen som du legger igjen i kommentarfeltet på Facebook-posten vår om turen. Da kan du bidra til at vi kan gjøre turen enda mer attraktiv på ut.no, som igjen gjør at enda flere kan oppleve friluftslivets gleder!
Om prosjektet
Prosjektet ledes av Halden kommune v/ rådgiver idrett og friluftsliv Tor-Håkon Nordenhaug, i tett samarbeid med de lokale foreningene Halden Skiklubb, Gimle Idrettsforening, Tistedalen Friluftslag og Idd Sportsklubb.
Halden kommunes overordnede mål med prosjektet er å styrke folkehelsen, og prosjektet er forankret i følgende strategi fra kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet:
“Samarbeid med aktører innenfor friluftsliv og næring”,
hvor tiltaket er:
"Halden kommune jobber for å fremme aktivitetstilbud innenfor friluftsliv i samarbeid med idrett- og friluftslag i Halden”.
Friluftslivets år 2025
Den første gangen Friluftslivets år ble arrangert var i 1993 av Norsk Friluftsliv, som er fellesorganisasjonen for de store norske friluftsorganisasjonene. Senere ble det arrangert i 2005 og i 2015. I 2025 blir friluftslivets år markert på nytt, og en del av oppdraget er å tilrettelegge for lokale aktiviteter i hele landet.
Året skal være en feiring av alt det flotte vi kan oppleve utendørs, og skal fungere som en invitasjon til å være mer ute i naturen. Et av målene er å gjøre det enklere for deg å finne din friluftsglede i ditt eget nærområde. Norsk Friluftsliv skriver at et mål med prosjektet er å få frem mangfoldet i hva friluftsliv er, og gjøre det mer tilgjengelig for alle, uansett alder, bakgrunn eller erfaring.