Kommunen kan hjelpe deg med å komme riktig i gang. I dag har du som utbygger mer frihet enn tidligere. Det er en del mindre byggearbeider som kan settes i gang uten at du må innhente tillatelse til det. Samtidig stilles det krav til deg om at du gjør dette korrekt.
Du kan ringe oss på byggesakstelefonen
Her kan du få svar på spørsmål om for eksempel søknadsreglene, og få hjelp til å finne frem til hvilke regler som gjelder på stedet du skal bygge. Dette gjelder både lovbestemte regler og regler fastsatt i reguleringsplan eller kommuneplan.
Byggesakstelefonen er åpen mandag, tirsdag, onsdag og fredag fra kl. 09.00 til 11.00 og fra klokken 12.00 til 14.30. Torsdag er byggesakstelefonen stengt.
Telefonnummer til byggesakstelefonen: 474 76 121
Søknadsplikt
Du kan lese mer om søknadsplikt for ulike tiltak på siden "Bygge eller endre - hva må du søke om"
Her finner du veiledere som kan være nyttig å lese før du søker.
Informasjon om søknadsveiledning - byggesaker
Nye veiledninger
For å bidra til at søknadene kan være mest mulig fullstendige, slik at saksbehandlingen blir rask og effektiv, har Byggesaksavdelingen utarbeidet ulike dokumenter som viser kravene til søknadsdokumentasjon.
Disse skal tilfredsstille kravene i byggesaksforskriften (SAK10), samtidig som vi har kommet med noen utdypinger og merknader. Hensikten er å gi tydelig informasjon og bedre forutsigbarhet for søkere og tiltakshavere om hva vi krever, samtidig som det skal bidra til å sikre likebehandling av søknader.
Dokumentene er gjennomgått og diskutert med representanter for byggebransjen i regi av Halden Næringsutvikling. Vi håper dette skal være et nyttig verktøy for søkerne.
Veiledningen erstatter ikke kravene som framgår av byggesaksforskriften, men skal være et supplement til hjelp for å utarbeide sjekklister og sikre at alle nødvendige opplysninger kommer med.
Veiledningen skal være «levende dokumenter» som revideres jevnlig. Vi tar gjerne imot kommentarer om innhold og forslag til forbedringer.
Det er utarbeidet følgende veiledninger så langt:
Krav om innmålingsdata
Byggesaksavdelingen gjør oppmerksom på at vi fra 1. november 2022 krever innmålingsdata i alle byggesaker som er søknadspliktige etter pbl § 20-3 med krav om ansvarlig søker og ansvarsrett (også tiltak som oppføres som selvbygger).
Kravet om innmålingsdata gjelder også terrenginngrep som omsøkes og utføres i forkant av søknad om bebyggelse på tomten (klargjøring av tomt), og da spesielt med hensyn til dokumentasjon av terrenghøyder. Dette vil medføre at etterfølgende byggeprosjekt blir planlagt på grunnlag av det faktiske terrenget, og ikke på grunnlag av høydene i det opprinnelige kartgrunnlaget.
Innmålingsdata skal sendes inn ved søknad om tillatelse til tiltak (prosjektert plassering) samt ved søknad om ferdigattest (evt. midlertidig brukstillatelse). Kravet gjelder for byggesøknader som kommer inn fra og med 1. november 2022.
Planstatus
Alle arealer i kommunen er omfattet av en arealplan. En arealplan gir regler for hvordan arealene innenfor et område kan brukes eller hva slags bebyggelse som kan tillates.
Før du bygger, må du sjekke hva som gjelder i ditt område. Når du har funnet ut hvilke planer som gjelder, må du sjekke om du må søke om byggetillatelse.
Under finner du lenker til kommuneplanen, kommunedelplan og reguleringsplaner.
Kommuneplanen
Kommuneplanen er den viktigste arealplanen. Den gjelder for hele kommunens areal og bestemmer hva de ulike delene av kommunen skal brukes til. Planen blir vedtatt av bystyret. Den revideres hvert fjerde år og i denne prosessen kan du komme med innspill til endringer.
Kommuneplanens arealdel består av et plankart og planbestemmelser.
Plankart til kommuneplanens arealdel 2011-2023 (PDF, 8 MB)
Bestemmelser til kommuneplanens arealdel 2011-2023 (PDF, 624 kB)
Kommuneplanens arealdel ligger også som eget kartlag i kommunens kartløsning.
Kommunekart
Kommunedelplan
For noen områder i kommunen finnes det en mer detaljert kommunedelplan.
Se alle kommunedelplaner.
Reguleringsplaner
Gjelder en avgrenset del av kommunen. Den kan være gammel eller ny. En reguleringsplan gjelder til den blir opphevet, uansett hvor gammel den er.
Bebyggelsesplan
I noen tilfeller finnes det en bebyggelsesplan, i tillegg til en reguleringsplan. Disse ble brukt i perioden fra 1985 til 2008 og noen ganger fra 1965 til 1985. Alle planene er ikke lagt inn i kommunens kartsystem. Kontakt planavdelingen hvis du tror det finnes en bebyggelsesplan for eiendommen.
Hvilken plan gjelder?
Ny plan gjelder foran gammel plan hvis planene har ulike bestemmelser. For alle andre planer gjelder denne rekkefølgen:
- bebyggelsesplan
- reguleringsplan
- kommunedelplan
- kommuneplan
Alle planer kan hentes frem som egne kartlag i kommunens kartverk.
Bestilling av en forhåndskonferanse
Hvis du har mer konkrete planer om bygging, er det mulig å bestille en forhåndskonferanse.
På forhåndskonferansen vil du få mer informasjon om behandlingen av byggesøknaden. Byggesøknaden blir ikke behandlet på dette møtet.
Vi gjør oppmerksom på at vi tar gebyr for gjennomføring av forhåndskonferanse. For søknader uten krav om ansvarsrett (pbl. § 20-4) er beløpet kr. 2500,- og for søknader med krav om ansvarsrett (§ 20-3) er beløpet kr. 3500,-.
Ved ønske om forhåndskonferanse trenger vi mer informasjon om:
- hvilken eiendom eller hvilke eiendommer det gjelder
- hva du ønsker å bygge
- hvilke spørsmål du har i den forbindelse, eller hva du ønsker å snakke om
- alternative tidspunkter det passer å møtes
En av våre saksbehandlere vil ta kontakt med deg for å avtale et møte.
Har du spørsmål rundt forhåndskonferanse, kan du kontakte oss på e-post, via kommunens postmottak: postmottak@halden.kommune.no.
Du bestiller forhåndskonferanse ved å fylle ut dette bestillingsskjemaet.