Veiledning

Veiledning

Hvis du skal bygge, rive eller sette i gang andre tiltak som er omfattet av plan- og bygningsloven på eiendommen, er det ditt ansvar at du gjør dette i tråd med gjeldende lovverk og planer for området.

Innhold

Kommunen kan hjelpe deg med å komme riktig i gang. I dag har du som utbygger mer frihet enn tidligere. Det er en del mindre byggearbeider som kan settes i gang uten at du må innhente tillatelse til det. Samtidig stilles det krav til deg om at du gjør dette korrekt.

Du kan ringe oss på byggesakstelefonen

Her kan du få svar på spørsmål om for eksempel søknadsreglene, og få hjelp til å finne frem til hvilke regler som gjelder på stedet du skal bygge. Dette gjelder både lovbestemte regler og regler fastsatt i reguleringsplan eller kommuneplan.

Byggesakstelefonen er åpen mandag, tirsdag, onsdag og fredag fra kl. 09.00 til 11.00 og fra klokken 12.00 til 14.30. Torsdag er byggesakstelefonen stengt.

Telefonnummer til byggesakstelefonen: 474 76 121 

Søknadsplikt

Du kan lese mer om søknadsplikt for ulike tiltak på siden "Bygge eller endre - hva må du søke om"

Informasjon om søknadsveiledning - byggesaker

Nye veiledninger

For å bidra til at søknadene kan være mest mulig fullstendige, slik at saksbehandlingen blir rask og effektiv, har Byggesaksavdelingen utarbeidet ulike dokumenter som viser kravene til søknadsdokumentasjon.

Disse skal tilfredsstille kravene i byggesaksforskriften (SAK10), samtidig som vi har kommet med noen utdypinger og merknader. Hensikten er å gi tydelig informasjon og bedre forutsigbarhet for søkere og tiltakshavere om hva vi krever, samtidig som det skal bidra til å sikre likebehandling av søknader.

Dokumentene er gjennomgått og diskutert med representanter for byggebransjen i regi av Halden Næringsutvikling. Vi håper dette skal være et nyttig verktøy for søkerne.

Veiledningen erstatter ikke kravene som framgår av byggesaksforskriften, men skal være et supplement til hjelp for å utarbeide sjekklister og sikre at alle nødvendige opplysninger kommer med.

Veiledningen skal være «levende dokumenter» som revideres jevnlig. Vi tar gjerne imot kommentarer om innhold og forslag til forbedringer.

Det er utarbeidet følgende veiledninger så langt:

Krav om innmålingsdata

Byggesaksavdelingen gjør oppmerksom på at vi fra 1. november 2022 krever innmålingsdata i alle byggesaker som er søknadspliktige etter pbl § 20-3 med krav om ansvarlig søker og ansvarsrett (også tiltak som oppføres som selvbygger).

Kravet om innmålingsdata gjelder også terrenginngrep som omsøkes og utføres i forkant av søknad om bebyggelse på tomten (klargjøring av tomt), og da spesielt med hensyn til dokumentasjon av terrenghøyder. Dette vil medføre at etterfølgende byggeprosjekt blir planlagt på grunnlag av det faktiske terrenget, og ikke på grunnlag av høydene i det opprinnelige kartgrunnlaget.

Innmålingsdata skal sendes inn ved søknad om tillatelse til tiltak (prosjektert plassering) samt ved søknad om ferdigattest (evt. midlertidig brukstillatelse). Kravet gjelder for byggesøknader som kommer inn fra og med 1. november 2022.

Planstatus

Alle arealer i kommunen er omfattet av en arealplan. En arealplan gir regler for hvordan arealene innenfor et område kan brukes eller hva slags bebyggelse som kan tillates.

Før du bygger, må du sjekke hva som gjelder i ditt område. Når du har funnet ut hvilke planer som gjelder, må du sjekke om du må søke om byggetillatelse.

Under finner du lenker til kommuneplanen, kommunedelplan og reguleringsplaner.

Bestilling av en forhåndskonferanse

Hvis du har mer konkrete planer om bygging, er det mulig å bestille en forhåndskonferanse.

På forhåndskonferansen vil du få mer informasjon om behandlingen av byggesøknaden. Byggesøknaden blir ikke behandlet på dette møtet.