Dagstur langt inn i gammel overtro

Denne turen er en tøff dagstur inn til Bolsbota for elever på ungdomstrinnet som ønsker seg en skikkelig skogstur.

Hele turen er ca 15 km lang. Man får selvsagt bedre tid på seg hvis man legger inn en overnatting underveis, men da er tur "To dager i Vestfjella: Ulveholtet - Rumpetjern - Teigsørvann - Seterberg Røs - Bolsbota - Fossekoia - Ulveholtet" et bedre valg.

Turen starter fra parkeringsplassen øst for Bunes gård. Herfra følger man merket sti inn til Ulveholtet. Det er også merket sti med natursti videre opp til Fossekoia (ikke langt fra der hvor det er merket av STALL på  turkartet Halden - Linnekleppen).

For små grupper kan Villmarkskoia være et fint overnattingssted. Videre fra Fossekoia følger man stien videre nordvestover og inn til Svarttjern. Nå er det på tide å finne fram kompasset. Gå på kompasskurs inn til Blanktjerna og derfra rett nordover til Bolsbota.

Bolsbota

Her inne møtes tre kommuner: Halden, Rakkestad og Aremark. Bolsbota er det nordligste punktet i Halden kommune.
Det er kjent som valfartssted fra middelalderen og fram til vår tid. Besøk her virket i følge tradisjonene helsebringende. Gravide kvinner sikret seg lett fødsel og sunne/sterke barn etter en tur hit.

Nøkternt sett er ikke Bolsbota annet enn et gjørmehull i et sumpområde. Det er markert med en mengde staker stukket ned i gjørma. På disse er det skåret inn "eierens" initialer, dato og år for besøket. Sammen med et bad i gjørma utgjorde denne markeringen hovedinnholdet i "helbredelsesritualet".

• Tips: Hver deltager kan lage sin egen "botsstav" før de drar på denne turen og nytte den som vandrerstav fram til Bolsbota.

Seterberg røs

Etter at også vi  har gjennomført vår botsgjerning er vi klare for en tur opp på Seterberg røs bare noen hundre meter nord for Bolsbota. Vi er nå oppe på 258 m.o.h. og har en praktfull utsikt. Her er det fint med en rast!

Siden det er en lang dagstur anbefales det å ta samme vei tilbake.