Regelverk og planer

Aktuelt lovverk for salgsbevilling, skjenkebevilling og serveringsbevilling

Formålet med loven er i størst mulig utstrekning å begrense de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Loven skal også fremme næringspolitiske formål, som forutsigbarhet, lojal konkurranse, samt å bekjempe kriminalitetsutviklingen i deler av bransjen.

Serveringslovens formål er å sikre forsvarlig drift av serveringssteder av hensyn til næringen, gjestene og samfunnet for øvrig. Loven skal bidra til å gi serveringssteder stabile og forutsigbare rammevilkår og til å hindre illojal konkurranse.

Rusmiddelpolitisk handlingsplan 2020–2024

Rusmiddelpolitisk handlingsplan for Halden er vedtatt av kommunestyret. Den er et styringsverktøy som legger føringer for utøvelsen av alkoholpolitikken i kommunen. Handlingsplanen er også et viktig dokument for utelivsnæringen fordi den bestemmer viktige rammebetingelser næringen har å forholde seg til.

Kommunens forvaltning av alkoholloven er et viktig virkemiddel for å fremme folkehelse. Planens hovedformål er å sikre systematisk arbeid med rusforebyggende tiltak og skjenkepolitiske tiltak. Halden kommune har valgt en annen innretning på planverket på dette området enn det de fleste andre kommuner har valgt.

Rusmiddelpolitisk handlingsplan for perioden 2020-2024 for Halden kommune

Skjenke- åpnings- og lukketider for serverings- og skjenkesteder

Skal du drive et serveringssted må du følge skjenke-, åpnings- og lukningstider for serveringssteder i Halden kommune.

Skjenketider fredager, lørdager og dager før hellig- og høytidsdager:

Skjenketider gruppe. 1 og 2: klokken 10.00–02.30.
Skjenketider gruppe 3: klokken 13.00–02.30.
Skjenketider uteserveringer: klokken 10.00–02.30.

Skjenketider alle øvrige dager:

Skjenketider gruppe 1 og 2: klokken 10.00–02.00.
Skjenketider gruppe 3: klokken 13.00–02.00.
Skjenketider uteserveringer: klokken 10.00–02.00.

Konsum av utskjenket alkoholholdig drikk må opphøre senest 30 minutter etter skjenketidens utløp. Det gjelder for både fastsatt skjenketid inne og fastsatt skjenketid ute.

For lukket selskap kan det søkes om utvidet skjenketid frem til klokken 03.00.

Utvidet skjenketid kan innvilges ved større arrangement i byen inntil klokken 03.00 i samråd med politiet. Utvidet skjenketid kan kun gis ved skriftlig søknad i god tid før. Det stilles som vilkår for å kunne gi en utvidelse at ordensvakter er til stede.

Halden kommune har disse salgstidene for alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol:

• Hverdager – mandag–fredag: klokken 09.00–20.00.
  • Lørdager: klokken 09.00–18.00.

Salg og utlevering av drikk med inntil 4,7 prosent alkohol er forbudt etter klokken 20.00 på hverdager, og etter kl.okken 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi himmelfartsdag. Salg og utlevering av inntil 4,7 volumprosent alkohol skal ikke skje på søn- og helligdager, 1. og 17. mai.

Internkontroll etter alkoholloven

Alle salgs‐ og skjenkesteder må ha system og rutiner for å sikre at alkoholregelverket overholdes. Internkontroll etter alkoholloven er et verktøy for å sikre at salg og skjenking til enhver tid skjer i lovlige former og på en forsvarlig måte.

God internkontroll gir enklere drift, tryggere ansatte og fornøyde gjester.

Helsedirektoratet har laget en guide til god internkontroll.

Kommunen vil avtale tid for gjennomgang av internkontrollsystemet. Vi vil også legge til rette for veiledning og oppfølging av virksomhetene.

Bokføringsforskriften

Forskriften skal sikre god dokumentasjon av all omsetning i serveringsvirksomheter i restaurantbransjen, og bidra til at all omsetning og uttak bokføres, beskattes og avgiftsberegnes korrekt.

Les mer om bokføringsforskriften hos Lovdata.