Priser
Under finner du en prisliste for de fleste av Haldens kommunale gebyrer for 2024, presentert i programmet Framsikt. Til venstre på siden i Framsikt finner du snarveier til de forskjellige avdelingene.
Prisliste for kommunale tjenester 2024 (gebyrregulativ)
Noen områder har egne prislister eller annen viktig informasjon om kostnad.
Kommunalavdelingenes satser og forskrifter
Undervisning og oppvekst
Teknisk
Prislister og forskrifter som omtaler gebyrer og avgifter for deler av kommunalavdeling teknisk.
Brannvesen
Vann og avløp
Havn
Plan og miljø
Felles gebyrregulativ for reguleringsplaner, byggesak, fradeling, utslippssaker, opprettelse og oppmåling av eiendommer, seksjonering finner du i oversikten til Plan og miljø:
Har du spørsmål om grunnlaget for regningen, ta kontakt med virksomheten den kommer fra. Hvilken virksomhet det er står oppført på fakturaen.
Selvkost
De kostnadene kommunen har innenfor områdene vann, avløp, renovasjon og brannforebyggende tjenester, skal dekkes av de gebyrene abonnentene betaler. Det kan du lese mer om her.
Prinsippet om selvkost vil si at innbyggerne skal betale det tjenesten koster å levere for kommunen. Verken mer eller mindre.
Halden kommune følger retningslinjene for hvordan selvkost skal beregnes.
Gebyret for vann og avløp er oppdelt med et fastabonnement og et forbruksabonnement. Fastabonnementet betales uavhengig av forbruk. De som har installert vannmåler betaler for det faktiske forbruket de har hatt av vann, de som ikke har installert vannmåler betaler ut fra boligens størrelse.
Halden kommune må, på lik linje med alle andre kommuner, beregne hvor mye innbyggerne skal betale i selvkost for tjenestene. Målet er at inntektene fra gebyrene skal treffe 100 prosent på kostnadene slik at vi verken betaler for mye eller for lite for tjenestene hvert år.
Det vil ikke være mulig å beregne den eksakte prisen fra år til år. Derfor er retningslinjene for selvkostberegninger som er utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, utformet slik at selvkost kan ses over en femårsperiode. I særlig spesielle tilfeller kan de ses over enda flere år.
Hvis vi har tatt inn litt mer i gebyrer i forhold til kostnader ett år, blir midlene satt av på fond til bruk kommende år. Hvis vi har tatt inn litt mindre i gebyrer i forhold til kostnader ett år, kan vi bruke av fond for å dekke opp for å dekke opp for lite inntekter dette konkrete året eller ved å endre prisene kommende år. Kommunen kan ikke bygge opp fond over lengre tid, men ha en planlagt oppbygging og nedbygging av fondet. Et overskudd eller underskudd skal overføres i løpet av fem år.
Gebyrinntektene er låst til den aktuelle tjenesten og kan ikke brukes til andre tjenester.
Her kan du lese selvkostforskriften hos Lovdata.no
Regnskapene til kommunen revideres hvert år av uavhengige revisorer. Det bidrar til å sikre at de riktige tingene tas med i beregningene på riktig måte.
Kommunale avgifter og eiendomsskatt
Som boligeier må du betale avgift til kommunen for å dekke kostnader knyttet til din bolig. De kommunale avgiftene sikrer blant annet at pipa på huset ditt blir feiet, søppelet ditt blir hentet og at du har rent vann i springen.
1, 4 eller 12
Kommunale avgifter og eiendomsskatt skrives ut i fire terminer. Du kan også velge om du vil betale månedlig eller hele summen bare en gang i året - dette kan bare endres i desember.
På Min side kan du ordne dette selv. Du klikker på Min eiendom (ikke Mine eiendommer) og går videre derifra ved å klikke på den lille pilen. På oversikten finner du Min fakturahyppighet. Der kan du endre hvor ofte du vil ha faktura.
På Min side kan du selv gå inn og endre hvor ofte du skal betale kommunale avgifter
Du kan også kontakt gebyrkontoret for å endre:
Når du har endret fakturahyppighet fra 4 til 12 terminer, vil beløpet for første faktura du mottar etter dette avhenge av hvilken dato du endret fakturahyppighet. Den første månedsfakturaen må tilpasses etter når neste terminforfall er.
Betalingsfrister
Kommunale avgifter og eiendomsskatt sendes ut på samme regning. Du kan selv velge å betale fire eller tolv ganger i året. Velger du å betale fire ganger i året er det forfall:
- 20. mars
- 20. mai
- 20. september
- 20. november
Har du behov for å dele opp fakturaen du har mottatt, må du ta kontakt med faktureringsavdelingen.
Min side
På Min side logger du inn med ID-porten. Der får du blant annet oversikt over fakturaer fra kommunen og alt du trenger å vite om eiendommen din.
Logg inn og se oversikt over dine gebyrer
Dette står på regningen for kommunale avgifter
Du kan enkelt se hva du betaler i kommunale avgifter ved å logge inn på Min side.
Fast gebyr renovasjon
Dette er et fast gebyr som alle boenheter må betale. Hvis du deler beholder med de andre i en tomannsbolig, må du uansett betale hele dette beløpet.
Eiendomsskatt
Grunnlaget for denne er eiendomsskattetaksten på boligen din. Den står oppført i regningen. Deretter blir avgiften beregnet ut ifra årets sats.
Les mer om eiendomsskatt
Feie- og tilsynsgebyr
Alle som har et ildsted betaler et fast gebyr i året. Har du ikke ildsted, ta kontakt med Halden brann- og feievesen. Tilsyn/fyringsgebyret inkluderer betaling for boligtilsyn, som du får hvert fjerde år.
Les mer om boligtilsyn og feiing
Fast gebyr vann
Alle uansett om man har vannmåler eller ikke betaler et abonnementsgebyr.
Les mer om vann og avløp
Akonto vann
- Hvis du har vannmåler er dette avgift på det Halden kommune tror du kommer til å bruke. Dette blir avregnet året etter, og du får eventuelt tilbake dersom du har betalt for mye, eller får et ekstragebyr dersom du har betalt for lite.
- Har du ikke vannmåler er dette den faste prisen du skal betale.
- Hvordan blir vannforbruket ditt beregnet når du ikke har vannmåler? Priser finner du i gebyrregulativet.
Avregnet vann
Hvis du har vannmåler, står denne posten på regningen din i mars. Der står det hvor mye du faktisk har brukt i løpet av året. Denne summen blir ikke delt på fire og summen blir trukket fra regningen dersom du har betalt for mye, eller føyd på regningen dersom du har betalt for lite.
Fast gebyr avløp
Alle betaler et fast abonnementsgebyr for avløpet.
Akonto avløp
Det er dette som er beregnet at du kommer til å bruke.
Tilsynsgebyr
Dette er et gebyr som sendes til de som har septiktank. Kommunen utfører tilsyn av disse.
Slamtømming
De som har septiktank betaler dette gebyret for å tømme tanken.
Her finner du dine fakturaer fra Halden kommune
Betalingsinformasjon Halden kommune
- Hovedkontonummer: 1080.61.52620
- OCR-innbetalingskonto: 1080.61.52655
Annet
Verdt å huske ved eierskifte av bolig:
Mange lurer på hva som skjer med faktura når man har solgt bolig og ny eier overtar. Slike oppgjør må tas privat - enten via megler (om oppgjøret ikke er gjort ennå), eller med ny eier direkte.
Parkeringsavgift:
Henvendelser om parkeringsavgifter gjøres til Parkeringskontoret: 932 44 024