Skjenketid når klokka stilles til vintertid

Denne helgen stiller vi klokken og følgende bestemmelse gjelder for serveringsbransjen som har skjenkebevilling i Halden kommune:

Skjenketid ved overgang til vintertid: Ved overgang til vintertid, siste søndag i oktober (skjenkedøgn siste lørdag i oktober) stilles klokken tilbake fra 03.00 til kl. 02.00. Lukningstiden til alle skjenkesteder utløper når klokken blir 03.00 første gang den natten, og den utvides ikke med en ekstra time.

Kultur på resept

Kulturdeltakelse er mer enn underholdning; det er helsefremmende. Det er godt kjent at fysisk aktivitet er viktig for god helse, men nå dokumenterer også en økende mengde ny forskning det man tidligere bare har antatt - at kulturengasjement kan forlenge livet og forbedre helsen og livskvaliteten.

Onsdag 23. oktober startet Halden kommunes massevaksinering av innbyggere. Vi tilbyr vaksiner mot influensa, lungebetennelse og korona. I år valgte vi å gjennomføre dette i Skofabrikken midt i sentrum. Her finnes blant annet bibliotek, kafé, frivilligsentral, kino, butikk. I tillegg har flere kommunale tjenester stands. Vi mener det er viktig å tilby andre opplevelser og muligheter i tillegg til kun vaksine.

Det utfordrer kulturfeltet til å tenke nytt om sitt bidrag og verdi for samfunnet. Det bør også inspirere befolkningen til kulturdeltakelse, som en investering i egen helse og velvære.

Ph.d. Bente Irene Løkken peker med sin forskning på hvordan kultur ikke bare beriker våre liv, men også kan forlenge dem. I hennes avhandling "Kulturdeltagelse i et folkehelseperspektiv" basert på Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT), avdekkes det at de som engasjerer seg i kulturelle aktiviteter har lavere risiko for tidlig dødelighet, spesielt knyttet til hjerte- og karsykdommer og kreft. Et rent konkret eksempel - å lytte til musikk eller å synge i kor fører til økt produksjon av hormoner som serotonin og dopamin, og samtidig reduserer det stresshormonet kortisol i kroppen. Det er kort sagt bra for helsa.

Dette er med på å underbygge en omfattende rapport fra Verdens helseorganisasjon fra 2019. Rapporten, som inkluderer over 900 publikasjoner, konkluderer med at kunst og kultur har en positiv innvirkning på helse, livskvalitet og livslengde. Kulturell deltakelse viser seg også her til å redusere stress og angst, samt forbedre mental helse og velvære.

Helseundersøkelsen i Trøndelag fant videre ut at ungdom som deltar i kulturelle aktiviteter rapporterer bedre selvopplevd helse, større tilfredshet og selvfølelse, og færre symptomer på angst og depresjon. Og her nærmer vi oss senteret av en av våre tids største folkehelseutfordringer. Amerikanske undersøkelser (Monitoring the future 1991-2017) viser en radikal økning av depresjon blant ungdom i perioden 2012-2014. På denne tiden kjøpte Facebook Instagram, og kurven som viser utviklingen av depresjon blant ungdom i USA stiger parallelt med kurven som viser bruken av disse sosiale mediene i samme tidsperiode.

Vi er nødt til å erstatte mer av menneskers alenetid sammen med smart-telefonen, med meningsfulle aktiviteter fysisk sammen med andre.

Men hva innebærer kulturdeltakelse i denne sammenhengen? Det strekker seg fra det kreative – å male, danse, synge eller spille et instrument – til det reseptive, som å være publikum på en konsert eller et teaterstykke. Løkkens forskning viser at begge former for kulturdeltakelse virker.

Den økende innsikten i kulturdeltakelsens helsefordeler åpner for en bredere forståelse av kulturens rolle i samfunnet. Man skal ikke kaste ordet «paradigmeskifte» rundt seg i tide og utide, men det er det vi egentlig snakker om. Kultur skal ikke lenger bare sees på som et middel for personlig berikelse og underholdning, men også som en integrert del av samfunnets velferdsstruktur.

Denne utviklingen utfordrer kulturfeltet til å tenke nytt og se nye muligheter i sitt bidrag til samfunnet. Offentlig og kommunal sektor, inklusiv kultursektoren, står overfor tøffere økonomiske tider. Det stiller krav og inviterer til innovasjon og samarbeid på tvers av fag og sektorer, og å få mye ut av de ressursene man har. Kulturinstitusjoner, kunstnere og kulturarrangører står overfor muligheten til å forme sine tilbud ikke bare for å engasjere, berike og underholde, men også for å fremme helse og velvære – for hver enkelt av oss, men også for samfunnet som helhet.

Knut Olav Brekklund Sæves

Bilde av mann med mørk skjorte - Klikk for stort bilde

Kultursjef, Halden kommune

Styreleder, Norsk kulturforum Viken