Skade ved Halden havn

To ganger i sommer har det vært utglidninger som har ødelagt eldre kaianlegg ved Halden havn. Det nye bryggeanlegget er uskadet så havnedriften går som normalt.

Torsdag ettermiddag ble det oppdaget at et nytt parti av kaianlegget i Halden var brutt sammen og sklidd ut i vannet. Det er bare en drøy uke siden dette skjedde et annet sted på havna. Begge gangene er det gamle bryggeanlegg som har sviktet, så det gir ikke store konsekvenser for den daglige driften på havna.

De gamle bryggeanleggene står på trepeler fra 1930-tallet. Det er kjent at disse er angrepet av pelemark. Nær 100 år etter at de ble satt ned, er det naturlig at pelene kan svikte. Det er da et slikt bryggeanlegg faller sammen.

Den delen som falt sammen torsdag var ikke i bruk til den vanlige skipsfarten, men ble i hovedsak brukt til lager av havnevesenets utstyr.

Mann som står med foten på en liggende tømmerstokk. I bakgrunnen er det vann.  - Klikk for stort bildeLasse Henriksen Henrik D. Meyer

Halden havn ble oppgradert vesentlig rundt 2020 med både nye brygger, nytt havnekontor og løsning for landstrøm til skip. Fordi bryggene den gang stod på trepeler fra 1930-tallet ble det bestemt å bytte ut en stor del av kaianlegget. Den nye delen av brygga brukes daglig til kommersiell skipsfart som blant annet inkluderer transport av tømmer, asfalt og kabler. Dette gir inntekter for kommunen.

- At vi nå opplever at det gamle bryggeanlegget svikter, er et tydelig bevis på at det var riktige investeringer Halden kommune gjorde da havna ble oppgradert for få år siden. Den nye delen av havna står på betongpeler og er trygg og moderne, sier direktør teknisk Lasse Henriksen.

Halden kommune sikrer nå de skadete områdene. Videre er det nødvendig å få utført grundige undersøkelser av området for å avklare hva som bør gjøres videre. Halden kommune har allerede tatt kontakt med relevante fagmiljøer.

- Vi må gjøre noen tiltak for å utbedre dette. Hvordan vi kan løse dette og hvilke investeringer som skal til, vil vi presentere i en politisk sak så snart det lar seg gjøre, sier Henriksen.

Skadet tømmerstokk angrepet av mark. Stokk ligger på bakken. Vann synlig i bakgrunn. - Klikk for stort bildeDette er en trepele fra 1930-tallet som har stått i grunnen ved Halden havn og holdt brygga oppe. Dette er et tydelig eksempel på en pele som er angrepet og skadet av pelemark. Henrik D. Meyer