Analyserer restavfallet i Halden

Hvor flinke er vi haldensere egentlig til å sortere avfallet? Det får vi dokumentert nå når poser i restavfallet blir sprettet opp og analysert. Resultatene vil bli brukt i strategiske valg for renovasjon i Halden.

I disse dager pågår det som på fagspråket kalles plukkanalyse. Det er en systematisk gjennomgang av hvilke typer avfall som er kastet i restavfallet. Det er helt vanlige stikkprøver som gjennomføres av kommuner for å få tall og fakta på bordet.

De nasjonale regelendringene i avfallsforskriften fra 2023 øker behovet for å ha kontroll på avfallet. Det er blant annet et krav om at alt av biologisk avfall som plast og matavfall, sorteres separat.

Det kommer stadig strengere internasjonale og nasjonale krav til å sortere avfallet. Målet er å øke materialgjenvinning av flere avfallstyper.

I fokus er en hvit plastpose med svart tekst på ligger åpnet med flere plastposer med søppel i bakgrunnen - Klikk for stort bilde Nikolai Saxer Olsen Ebeltoft

Slik foregår analysen

En plukkanalyse består i å ta ut et stort antall restavfallsposer fra ulike område. Posene sprettes og avfallet tømmes utover en flate. Deretter starter arbeidet med å plukke og sortere. På den måten får vi oversikt over hvor mye avfall som er sortert riktig og hvor mye som burde ha vært sortert annerledes.

Resultatene fra denne analysen danner grunnlaget for en grundig rapport med forslag til tiltak som bidrar til å øke riktig sortering. Tall og fakta i resultatene vil være fundamentet i strategiske valg for renovasjon i Halden. Da må vi ha konkrete tiltak til forbedring og endring av kultur.

Stort forbedringspotensial

Landsgjennomsnittet for korrekt sortert restavfall for interkommunale selskaper er på cirka 34 prosent. Det vil si at 66 prosent av det som blir kastet ikke er sortert riktig.

Det er naturligvis bra å brenne avfall slik at det kan bli til fjernvarme og strøm, men det er enda bedre for jordkloden å bruke de materialene som kan gjenvinnes og bli til nye produkter. Når det som kunne ha blitt sortert til gjenvinning i stedet blir brent, er det ute av kretsløpet for alltid.

Du som innbygger kan bidra til å redusere de kommunale avgiftene på renovasjon. Jo mer vi sorterer riktig, jo mindre må Halden kommune betale for innlevert avfall i framtiden. I motsatt fall betyr dårlig sortert avfall at Halden kommune må betale mer for avfallet, noe som gir deg høyere avgifter. Årsaken til det er at renovasjon går som såkalt selvkost, det vil si at du betaler det tjenester koster levere for kommunen. Verken mer eller mindre.

Grønne plastposer i forgrunn, i bakgrunn er det en dame med lyst hår i en hvit overall som sorterer søppel. - Klikk for stort bilde Martin Sagholen En hånd med oransje plasthanske holder opp et glass som er i fokus, i bakgrunn er det flere svarte plastkontainere som er ute av fokus. - Klikk for stort bilde Nikolai Saxer Olsen Ebeltoft