Arbeidet med Helsehuset går fremover

Ombyggingen av Helsehuset går fremover omtrent som planlagt, men også der har stengt grense gitt noen utfordringer

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Arbeidet med å bygge om og modernisere Helsehuset er delt i to oppdrag. NCC har fått oppdraget med å utføre ombyggingen av selve Helsehuset. Halden-bedriften ØST AS har fått oppdraget med å bygge nytt parkeringshus og å gjøre alt annet arbeid utenfor selve hovedbygget.

Venter på grensependlere

Rett før jul startet ØST AS sin del av arbeidet. Det har vært gjennomført en del sprengningsarbeider i området rundt Helsehuset. Nå i begynnelsen av mars nærmer det seg slutten på dette arbeidet. Det arbeides nå med forskaling og støping av parkeringshus og støttemurer.

- Det utvendige arbeidet ved Helsehuset ligger noe etter planen, men det er ikke dramatisk. Grunnen til en liten forsinkelse er blant annet at flere av entreprenørens ansatte er grensependlere og det har gitt noen utfordringer, sier prosjektleder bygg Ingar Orud i Halden kommune.

Godt i gang med samspill

Rundt årsskiftet vant NCC oppdraget om å bygge om selve Helsehuset. Arbeidet på selve bygget blir en samspillsentreprise, noe som medfører at Halden kommune som byggherre har stor påvirkning i alle faser.

- NCC og Halden kommune er godt i gang med samspillsfasen for prosjektering av bygningsmessige arbeider på Helsehuset. Dette arbeidet er i rute med opprinnelig plan og dermed ligger det fortsatt an til at de fysiske arbeidene på Helsehuset starter i juni 2021, sier Ingar Orud.

Den foreløpige planen er at det nye Helsehuset skal ferdigstilles sommeren 2022. Høsten 2022 planlegges det med åpning og innflytting.  Det er ikke ventet at de kjente forsinkelsene med utendørsarbeidet påvirker tidspunktet for åpning.

Se dette prosjektets egen informasjonsside

Halden helsehus bygges om. - Klikk for stort bildeHalden helsehus bygges om. Sett fra luften 1. mars 2021. Halden kommune