Ifølge KS ligger norske kommuner samlet sett an til å gå med 15 milliarder i underskudd i år. Halden kommune er med andre ord langt fra å være alene i å merke konsekvensene av blant annet økte renter, økte priser, økt etterspørsel etter tjenester og at det er dyrere å levere de samme tjenestene.
Halden har flest mennesker i alderen 20-66 år som ikke er i jobb eller utdanning i Østfold. Det gjør at vi har lavere inntekter enn gjennomsnittet. Samtidig er det flere enn gjennomsnittet som trenger ulik hjelp. Det er realiteten.
I løpet av 2025 vil Halden kommune være den første kommunen i Østfold som opplever at antall innbyggere over 67 år overstiger antall innbyggere under 19 år.
Stadig nye og endrede forutsetninger krever at vi må justere og utvikle måten vi organiserer og leverer ulike tjenester.
- Dette er et nøkternt budsjett. De største endringene handler om måten vi jobber på og hvordan vi leverer tjenestene. Det er et klart mål at flere skal kunne bo lenger hjemme. For å få til det må vi styrke flere tjenester, og det foreslås i dette budsjettet. Vi vet at mange sliter med høye renter og generell prisstigning, derfor har vi senket investeringene i vann, avløp og renovasjon til et minimum slik at de kommunale avgiftene i sum ikke øker. Det er en god nyhet for lommeboka til de fleste i Halden kommune, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.
Her er noen av forslagene i kommunedirektørens budsjett for 2025:
Les hele forslaget til budsjett 2025 og handlingsplan 2025-2028 her.
Vår leverandør av budsjett- og styringssystem har kapasitetsproblemer. Derfor er visningen av vårt budsjettdokument for tiden ustabilt. Opplever du problemer - prøv igjen senere.
Helse og mestring
Helse og mestring er kommunens største område med flest ansatte og leveranse av tjenester. Vi er nødt til å effektivisere driften. Ikke nødvendigvis ved å løpe fortere, men ved å jobbe smartere, frigjøre ressurser til å satse mer på forebygging, tidlig innsats og nye teknologiske løsninger. Vi må sikre at vi har nok helsepersonell til å dekke behovene til en stadig voksende gruppe eldre. Vi må spre ressursene våre slik at de treffer flest mulig, og sørge for at alle får den hjelpen de trenger, uavhengig av hvor de bor.
Kommunedirektøren foreslår derfor blant annet dette:
- Fortsette å dreie tjenestene mer mot hjemmebaserte tjenester slik at flere kan bo hjemme og motta gode helsetjenester der i stedet for å bo i døgnbemannede institusjoner.
- Stor satsing på digitalisering og bruk av ny teknologi. Det er en forutsetning for å modernisere offentlig sektor og forbedre tjenesteutviklingen. Å styrke befolkningens digitale helsekompetanse, blant annet gjennom digital hjemmeoppfølging, er et viktig ledd i denne strategien.
- Optimalisere transport og bistand til brukere av dagsenter og avlastningsbolig.
- Videreføre arbeidet med å endre turnus slik at en større andel av arbeidstiden brukes i direkte kontakt med beboere og mindre tid til andre oppgaver.
- Videreføre arbeidet med å endre turnus slik at vi prioriterer og sikrer fast ansatte fremfor å leie inn vikarer.
- Utvide tilbudet om dagsenter ved Bergheim 2 med to dager ekstra i uken.
- Redusere én lindrende, døgnbemannet plass ved helsehuset og erstatte denne med mer ambulerende tjenester for oppfølging i hjemmet i palliativt team.
- Omorganisere Bergheimveien 6 gradvis fra døgnbemanning til oppfølging av sykepleie.
- Endre tjenesten fra forebyggende hjemmebesøk til forebyggende helseveiledning i grupper.
- Samarbeid/kjøp av tjenester til drift av krisesenter fra november 2025.
- Øke med 2 plasser for døgnkontinuerlig avlastning i Halden helsehus.
- Styrking av arbeidet med ergoterapi og fysioterapi slik at flere kan bo hjemme.
- Styrking av juridisk kompetanse for å sikre forsvarlige tjenester.
Undervisning og oppvekst
I løpet av dette og det neste skoleåret får Haldens barne- og ungdomsskoler 223 færre elever enn det var i 2023/2024. Fordi det er en kraftig nedgang i elevtallet, vil også kommunen få mindre penger å bruke på barn og unge.
- Halden kommune må fortsette å tilpasse seg dette elevtallet og den økonomiske virkeligheten som følger med det. Det vil betyr at det også de nærmeste årene vil bli færre ansatte i skolen fordi det blir færre elever.
- Det vil videreføres og settes i gang flere gode satsninger rettet mot barn og unge som ikke krever de store økonomiske kostnadene. Dette er satsinger som økning av pedagoger, bokstart, familietjeneste og arbeid med kvalitetsutvikling i alle skoler.
- SFO i Halden har vært billigere enn i de andre Østfoldbyene. Med dette budsjettforslaget tilpasses SFO-prisen våre naboer.
Miljø og teknisk
Det er viktig å fastsette et gebyrnivå som balanserer innbyggernes betalingsevne med behovet for å opprettholde en tilfredsstillende kvalitet på tjenester som vann, avløp og renovasjon. Disse kommunale avgiftene for vanlige husholdninger vil i sum ikke øke sammenliknet med 2023. I realiteten blir de billigere for folk flest etter årets lønnsoppgjør.
- Hærverk på offentlig eiendom legger et ekstra press på allerede begrensede midler, og gir en direkte innvirkning på vedlikeholdskostnadene.
- Store investeringer har allerede blitt gjort for å sikre reservevannsløsninger og utskifting av ledningsnett samt separering av overvann.
Sentraladministrasjonen
Sentraladministrasjonen består av blant annet samfunnsavdelingen, kultur, NAV, stab og støttefunksjoner.
- Avvikle stillingen som brukerombud ettersom Pasient- og brukerombudet i Østfold tilbyr allerede denne tjenesten til innbyggerne i Østfold.
- Halden ligger i toppen blant landets kommuner på inntak av antall lærlinger sett opp mot befolkningstallet. Kommunedirektøren foreslår å redusere dette antallet fra 67 til 38 fra høsten 2025, med et mål om å være tilbake på 62 lærlinger igjen fra høsten 2026.