Endret kjøremønster i Adelgata

Fra 24.oktober ble det forbudt for gjennomkjøring i Adelgata fra Festningsgata i retning Olav V`s vei.

Nå er det kun lov å kjøre inn Adelgata for de som skal parkere der eller kjøre til eiendommen sin i Rascheprangen.
Når et godt innarbeidet kjøremønster endres kan det i starten skape noen problemer, vi oppfordrer alle til å være observante og etterleve trafikkreglene.

Mulighetsstudie

Endringen er en oppfølgning av vedtaket i Hovedutvalg for plan – teknisk – landbruk – klima og miljø 12.10.2022, der samfunnsavdelingen hadde saken Utvikling av Halden torg – mulighetsstudie.

Her finner du sakslisten for PS 101/2022. Utvikling av Halden torg – mulighetsstudie

Spesialrådgiver i samfunnsutvikling, Espen Sørås gav hovedutvalget en presentasjon av mulighetsstudien, og daværende direktør teknisk, Ulf Ellingsen informerte om saken.

Etter gjennomgang av innstilling fra kommunedirektøren og votering over forslag fra MDG ble det endelige vedtaket slik:

Vedtak:

1. Mulighetsstudie Halden torg tas til orientering.
  2. Antall parkeringsplasser på Torvet reduseres slik at det kan tilrettelegges for bruk av offentlige grunn til utvidet mulighet for servering og aktivitet, slik mulighetsstudien skisserer.
  3. Kjøremønster for sydsiden tas opp som egen sak i Htek med sikte på permanente løsninger i tråd med prøveordningen.
  4. Kommunedirektøren bes i samarbeid med fylkets veiavdeling legge fram en sak vedrørende rundkjøring på Ohmes plass slik at Olav V.s gate kan planlegges som to felts gate med kantparkering. Behov for regulering må avklares før vedtak og igangsetting.
  5. Adelgata stenges for gjennomgangstrafikk og utkjøring i Peder Colbjørnsens gate / Olav V.s gate.
  6. Forslagene innarbeides i utkast til gatebruksplan.
  7. VA-arbeider som berører Olav V.s gate, Torget, Blokkhusgata, nedre del av Peder Colbjørnsens gate og Kirkegata skal koordineres med forslagene i mulighetsstudien med sikte på å redusere anleggskostnader.
  8. Kommunedirektøren bes fremlegge mer detaljerte kostnadsanslag som kan legges inn i kommunens investeringsprogram.

Adelgata sett fra Festningsgata i retning Olav V`s vei. Maiken Balder