Enklere å lade elbil i Halden

Enklere å lade elbil i Halden

Halden kommune har i samarbeid med Circle K åpnet en ny stasjon med lynladere for elbil i Halden sentrum. Dette er særlig etterlengtet for byens drosjenæring som trenger å lade raskt. 

Åpning av lynladestasjon fra Circle K og Halden kommune. Nicolai Saxer Ebeltoft

På parkeringsplassen i Vognmakergata er det etablert et nytt tilbud for elbilister i sommer. Parkeringsplassen som ligger sentralt og godt synlig mellom Skofabrikken og Halden arena, har nå fått en lynladestasjon der åtte elbiler kan lades ekstra raskt samtidig. Anlegget åpnet i juli. 

Lynlading er den raskeste måten en elbil kan lades. Mens de litt mer vanlige hurtigladerne gir en effekt på mindre enn 150 kilowatt, gir lynladere en effekt på 150 kilovatt eller mer. 

- Halden kommune ønsker å bidra til en raskere overgang til elektrifisering av bilparken. Dette vil være med å redusere klimagassutslipp lokalt og globalt. Det å ha tilgang på gode ladere som gjør at du bruker mindre tid på ladestasjonen, tror vi bidrar til å gjøre elbil attraktivt for enda flere, sier miljørådgiver Martine Ringdal i Halden kommune. 

Tilrettelegger for taxi

Taxinæringen i Halden har vært pådrivere for å få etablert en slik lynladestasjon. For dem som lever av å kjøre, er det særlig viktig å ikke bruke mer tid enn nødvendig på lading. 

Det er montert eget skilt for å vise at taxi har prioritet, hvis det er ladekø. Nicolai Saxer Ebeltoft

- Taxinæringen i Halden er framtidsrettede. Halden Taxi har lagt om sin drift til elektriske kjøretøy. Derfor har de henvendt seg til Halden kommune og uttrykt behov for flere lynladere i kommunen. Jeg er glad for at vi nå kan tilby dette, både til drosjesjåfører og alle andre som kjører elbil, sier Ringdal. 

Etableringen av den nye ladestasjonen er mulig takket være et politisk vedtak tilbake i 2021. Da vedtok politikerne i Halden at det skulle brukes klimamidler til etablering av en lynladestasjon som kunne prioriteres for taxibiler. 

- Ladestasjonen er for alle med elbil, men det er montert skilt som gjør det tydelig at taxi har prioritet. Er det kø, skal altså taxi få lade først slik at de raskt kan fortsette med sitt viktige arbeid, sier miljørådgiveren. 

Deler inntektene

Kommunen har gjennomført en ordinær anbudskonkurranse og den avgjorde at Circle K vant oppdraget med å etablere anlegget. 

- Vi har et godt samarbeid med Circle K. Kommunen og leverandøren har inngått en tydelig avtale om fordeling av oppgaver knyttet til ladestasjonen. Gjennom denne konkurransen har vi også sikret at kommunen vil motta en avtalt del av inntektene fra ladingen, sier innkjøpssjef Trond Sydskogen i Halden kommune. 

Kari Lockert Lie fra Circle K (t.v.) og Martine Ringdal fra Halden kommune. Nicolai Saxer Ebeltoft

Halden kommune er grunneier og stiller tomten til disposisjon. I tillegg har kommunen ansvar for snørydding, strøing og feiing rundt ladestasjonen, renhold og periodisk visuell sjekk for åpenbare skader. Halden kommune har dekket kostnaden for å fremføre strøm av tilstrekkelig kapasitet til ladestasjonen, mens Circle K har dekket de øvrige kostnadene for å etablere anlegget. Circle K er også ansvarlig for drift av ladestasjonen inkludert vedlikehold, service og kundegrensesnitt. 

- Vi er både stolte og glade for at vi nå har åpnet denne stasjonen med lynladere i Halden, forteller Kari Lockert Lie, som er Senior Key Account Manager B2B i Circle K Norge AS. 

- Laderne i Halden vil gi et etterlengtet ladetilbud til både el-drosjer og andre med elbil i Halden. Dette bidrar til å styrke vårt ladenettverk i Norge, og gjør det enda enklere å være elbilist uansett hvor i Norge man ferdes, avslutter hun.

Fakta om lynladestasjonen i Halden:

  • Lynladestasjonen i Halden sentrum har fire hypercharge-ladere (HYC) som gir åtte ladeplasser.
  • Anlegget drives av Circle K i samarbeid med grunneier Halden kommune. 
  • Lynladerne kan brukes av alle, men taxi har prioritet.
  • At alle Halden Taxis personbiler er utslippsfrie, tilsvarer et utslippskutt på ca. 300 tonn CO2-ekvivalenter pr år. (23 personbiler med gjennomsnittlig kjørelengde på 100 000 km/år)

Hva er en hurtiglader VS en lynlader?

Forskjellen på hurtig- og lynlading er den teoretiske makshastigheten laderen kan tilby. Hvor høy hastighet bilen din lader med styres av en rekke variabler som spenning, temperatur, batteritemperatur, hvor mye strøm bilen er dimensjonert for å motta og en hel rekke andre parameter. Gjør deg kjent med hvilken ladehastighet din bil kan motta, for mest mulig effektiv lading.

Hurtiglading:

  • Effekt: Mindre enn 150 kW
  • 400V DC spenning

Lynlading:

  • Effekt: 150 kW og oppover
  • 400V eller 800V DC spenning

Kilde: Norsk elbilforening/elbil.no

Åpning av lynladestasjon fra Circle K og Halden kommune. Nicolai Saxer Ebeltoft