Halden kommunes første plusshus

Båstadlund arbeids-og aktivitetssenter er kommunens første plusshus. Her vil det produseres mer strøm enn det brukes.

Halden kommune tar ledelsen i miljøvennlig byggpraksis med oppføringen av Båstadlund bo- og aktivitetssenter, et fremtidsrettet plusshus som setter nye standarder for bærekraft i offentlige bygg. Med ambisjonene om å være mer enn bare et passivhus, strekker Båstadlund grensene for hva som er mulig innen energiproduktive bygg.

Energipositivt og miljøvennlig

Plusshus som Båstadlund er definert ved sin evne til å produsere mer energi i sin levetid enn det forbrukes, fra materialproduksjon - frem til byggets riving. Dette gjøres gjennom avanserte teknologier og byggemetoder som overstiger de allerede strenge kravene fra TEK-17, den norske standarden for byggteknikk.

- En viktig del av Båstadlunds energiløsning er de 600 kvadratmeterne med solcellepanel som er installert på taket. Disse er designet til å generere omtrent 80.000 kWh strøm årlig, noe som er mer enn nok til å dekke byggets prosjekterte energibehov på 78.000 kWh, forteller prosjektleder Ingar Orud i Halden kommune.

Avansert energiteknologi

I kjernen av Båstadlund ligger et sofistikert varmepumpe system, drevet av fire energibrønner. Systemet har en imponerende virkningsgrad og leverer fem ganger energimengden det blir forsynet med. Altså, kommer det for eksempel 5 varmegrader inn, blir det da produsert 25 grader til bruk i bygget. Denne varmepumpen står for alt fra gulvvarme til oppvarming av innluft, noe som effektivt reduserer behovet for elektrisk oppvarming. Forvarming av forbruksvannet skjer også via varmepumpen, som ytterligere bidrar til redusert energibruk.

Sikkerhet og miljø

Sikkerheten ivaretas med et fullsprinklet bygg i risikoklasse 6 og et legionella sikringssystem basert på anodeprinsippet. På miljøfronten skryter prosjektet av en imponerende reduksjon på 20% i klimagassutslipp sammenlignet med et standard TEK-17 prosjekt. Avfallshåndteringen er også bemerkelsesverdig. NCC har med en 100% sortering av byggeavfallet overgått Halden kommunes krav om 90% avfallssortering i prosjektet.

Et steg fremover for Halden

Med Båstadlund bo- og aktivitetssenter viser Halden kommune hvordan innovative løsninger kan lede veien mot en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid. Prosjektet er et godt eksempel på hvordan lokale myndigheter kan implementere grønne initiativer som har en reell innvirkning på miljøet.