Innovasjonscamp med Ungt Entreprenørskap

Ungt Entreprenørskap og Halden kommune arrangerte en innovasjonscamp for elever ved Rødsberg ungdomsskole fredag 31. mai.

Elevene fikk i oppdrag å utvikle og presentere “Skolestadion”. Deretter, skulle de svare en jury om deres løsninger til hvordan man kan gjøre Skolestadion en levende og inkluderende møteplass.

Hva er en innovasjonscamp?

Innovasjonscamp er et program med fokus på kreativitet, skaperglede og nyskaping. Det benyttes ofte i oppstartsfasen av en elevbedrift, ungdomsbedrift, eller studentbedrift, som en del av Ungt Entreprenørskaps undervisningsopplegg. Her skal man presentere og løse en utfordring, i et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene jobber med oppdraget i grupper og presenterer løsningene foran en jury.

Om innovasjonscampen på Rødsberg

Innovasjonscampen på Rødsberg er et samarbeid mellom Ungt Entreprenørskap og Halden kommune. Kathrine Tallis, rådgiver for UE og Tor-Håkon Nordenhaug fra avdeling for samfunnsutvikling har samarbeidet om prosjektet, og sørget for at det ble en lærerik og morsom dag for elevene.

Kommunen så på dette som en spennende løsning for å få ungdommer inn i den kommende områdesatsingen i sentrum.
Mer informasjon om områdesatsingen kommer i løpet av neste uke, på kommunens nettside.

Dagen startet med at Nordenhaug og Tallis presenterte oppdraget, områdesatsingen og målet med innovasjonscampen.
Lærerne tilstede styrte undervisningsopplegget, mens Kathrine og representanter fra avdeling for samfunnsutvikling assisterte som veiledere.

Her kan du lese mer om samarbeidet med Ungt Entreprenørskap og prisen Halden kommune nylig vant.

Elevene måtte også ta hensyn til følgende stikkord når de skulle løse oppgaven:

• Fysisk aktivitet (hele eller deler av området må innby til fysisk aktivitet)
  • Ulike generasjoner
  • Ulike årstider
  • Enkelt og billig å være med
  • Tilrettelegging for alle
  • Butikker og bedrifter
  • Utstyr – utlån, leie, dele
  • Smarte løsninger for parkering, lading, søppel osv.
  • Samarbeid med og mellom aktører i området.

I tillegg ble elevene også bedt om å ta hensyn til FNs bærekraftsmål i utformingen av deres ideer.
Elevene ble deretter delt i grupper og det kom mange spennende forslag. Løsningene skulle presenteres for en jury, som igjen kåret 3 ulike gruppevinnere, hvor alle vant en premie.

Kriterier for juryen

Juryen hadde følgende vurderingskriterier når de skulle vurdere de ulike løsningene og presentasjonene:

• Kreativitet: Gruppa presenterer en nyskapende løsning for området
  • Relevans: Ideen kan bidra til å nå målet om en levende og inkluderende møteplass
  • Gjennomførbarhet: Ideen kan gjennomføres i en elevbedrift, av kommunen, og/eller i samarbeid med andre.
  • Presentasjon: Gruppa presenterer sin løsning på en engasjerende og overbevisende måte.

Elevenes forslag

Alle gruppene jobbet grundig med sine forslag, og her kom det blant annet tegninger, modeller og digitale presentasjoner på løpende bånd. Elevene hadde kun 3 minutter til å presentere sine forslag, men det var tydelig at dette engasjerte elevene, og at elevene hadde meninger om sitt nærmiljø. Flere av forslagene gjentok seg også fra flere grupper.

Samlet sett fikk Halden kommune, både administrasjonen og Rødsberg ungdomsskole, mye ut av denne dagen. Elevene viste stor iver og kreativitet, og lærerne viste godt engasjement når de tok tak i undervisningsopplegget. Kommunen er takknemlig for samarbeidet med Ungt Entreprenørskap, som gir oss disse mulighetene slik at elever kan få en annerledes skoledag og samtidig god medvirkning i strategiske prosesser. Elevene oppga også selv at dette var god trening i å være kreative og å samarbeide med andre, og at det var gøy med en relevant oppgave.

Denne uken er det Risum ungdomsskole sin tur, og de får besøk av blant annet Erik Vitanza som ønsker at ungdommene der skal komme med innspill til sydsiden av byen.