Kartlegging av kritiske punkt

Halden kommune skal i sommer kartlegge kritiske punkt i bekker og vassdrag på oppdrag fra NVE.

Kartleggingen vil resultere i en rapport som blant annet skal vurdere evnen til vannføring i stikkrenner, kulverter og andre kritiske punkt ved store nedbørsmengder. NVE er Norges vassdrags- og energidirektorat.

- Hensikten med denne kartleggingen er å samle kunnskap om fareområder ved bekker og vassdrag. Ved å ha god oversikt er det større mulighet for å redusere flomfare ved hjelp av arealplanlegging, skadereduserende tiltak og beredskap. Halden kommune bistår lokalt når NVE trenger oppdatert informasjon for å sikre våre vassdrag, sier fagleder geodata Anders Tandberg i Halden kommune.

De kartlagte kritiske punktene kan blant annet brukes til:

• ROS-analyse
  • Prioritere skadereduserende tiltak
  • Modellering av dreneringslinjer
  • Beredskap

Det er en kommunalt ansatt person som skal utføre feltarbeidet og være å se langs bekker og i terreng i løpet av sommeren. Han vil være uniformert og godt synlig.

- Ta gjerne en prat med vedkommende dersom du er nysgjerrig eller ønsker informasjon om prosjektet, sier Anders Tandberg.

Ved spørsmål og innspill kan geodataavdelingen i Halden kommune også kontaktes.

Her finner du mer informasjon om prosjektet (NVE.no)