Mange innsparinger i revidert budsjett

Kommunestyret vedtok i møtet 20. juni en rekke sparetiltak, blant annet å redusere 36-40 institusjonsplasser ved Iddebo sykehjem.

Det reviderte budsjettet for 2024 ble behandlet i kommunestyret.

Dette ble vedtatt

• Redusere 36-40 institusjonsplasser ved Iddebo sykehjem og omgjøre 16 kortidsplasser til langtid ved Halden helsehus.
  • Sentralisering og reduksjon av støttefunksjoner. Ved å samordne fag og støttefunksjoner i en enhet vil man kunne benytte ressurser på tvers.
  • Kjøp av plasser ved krisesenter i Sarpsborg med virkning fra 2025.
  • Avvikle varm lunsj ved institusjoner.
  • Ansettelsesstopp i Halden kommune ut året 2024.
  • Innleie fra vikarbyrå skal ikke benyttes med mindre det står om liv og helse.
  • Arbeidet med heltidskultur i Halden kommune må intensiveres.
  • Arbeidet for å redusere sykefraværet intensiveres.

Slik ble det stemt

Det var en rekke partier som hadde egne forslag i saken om revidert budsjett. Her er en oversikt over hvor mange stemmer de ulike partiene fikk for sine forslag:

• Rødt/SVs forslag: 8
  • MDGs forslag: 4
  • Pensjonistpartiets forslag: 7
  • Senterpartiets forslag: 12
  • INPs forslag: 17/4/14
  • Ap/Krf/Høyres forslag: 23 - vedtatt

Hvordan berører dette pasienter?

Halden kommune vil ivareta alle berørte pasienter etter forvaltningsloven. Vi skal sørge for rett pasient til rett plass, uavhengig av sted i kommunen. I begynnelsen av august vil vi sende ut invitasjon til et informasjonsmøte for beboere og pårørende ved Iddebo sykehjem. Dette møtet vil bli holdt på Iddebo sykehjem i slutten av august. Der vil enhetsleder og forvaltningsenheten stille. Ingen prosesser vil pågå i løpet av sommerferien.