Ny rekord i antall høringssvar

Haldenserne har vist enorm interesse for arbeidet med å endre skolestruktur i Halden. Aldri før har så mange i Halden svart på en formell høring av en politisk sak.

Denne saken handler om hvilke skoler som skal drives videre når elevtallet synker kraftig. Etter at kommunens rådgivere i KS-Konsulent leverte sin utredning og forslag i mars, har det nå vært en høringsperiode da alle har kunnet si sin mening. Onsdag denne uka gikk fristen ut for den offisielle høringen om skolestruktur.

Kent-Arne Andreassen Halden kommune

- Vi har mottatt 774 høringssvar og vi har lest og vurdert alle. Jeg er imponert over deltakelsen fra haldenserne i denne saken. Takk til alle som har engasjert seg, sier Kent-Arne Andreassen, direktør undervisning og oppvekst.

Over 700 svar

774 høringssvar er enormt i en kommune med 31.000 innbyggere. Espen Sørås er spesialrådgiver i samfunnsavdelingen i Halden kommune. Han har fulgt viktige kommunale planprosesser i en årrekke og har jobbet mye med høringer og medvirkningsprosesser. Han er ikke i tvil om at dette er rekord.

- Over 700 høringssvar er ny rekord i Halden. Det er det ingen tvil om. Da vi jobbet med arealplanen, fikk vi 285 høringssvar og vi syntes det var mye. Dette er helt enormt. Jeg har aldri hørt om en sånn mengde, sier Espen Sørås.

Bredt engasjement

De 774 høringssvarene kommer fra mange ulike miljøer. Blant de som har svart finner man elevråd og FAU ved mange skoler. Det er fagforeninger som representerer ansatte. Det er lokale idrettslag og andre foreninger som har sagt meningen sin. Og det er mange enkeltpersoner. I Haldenskolen er det omtrent 3000 elever og mange av deres foresatte har svart på høringen.

- Jeg er veldig glad for at så mange har benyttet seg av muligheten til å gi et høringssvar. Halden kommune er opptatt av medvirkning og vi har jobbet mye med dette ute på skolene også før høringen. I en sak som berører så mange, er det særlig viktig. Ny rekord i høringssvar er et godt tegn på at medvirkningsprosessen i denne saken har fungert slik vi har ønsket, sier Andreassen.

- Det er dette som er meningen med demokratiet. Folk skal kunne si meningen sin og være med å påvirke beslutninger for fellesskapet. Strategien som kommunen har valgt, har virket. Man har nådd ut med budskapet og ingen har klaget på prosessen, sier Sørås.

Folkevalgte bestemmer til slutt

Kommunedirektøren og hans stab er nå i sluttfasen med å skrive ferdig en politisk sak om skolestruktur, der innspill fra denne høringsrunden vurderes grundig.

Kommunedirektøren kommer til å presentere et forslag til løsning, men det er de folkevalgte politikerne i Halden som vil bestemme om det skal gjøres endringer i skolestrukturen. Den politiske behandlingen starter 10. juni.

Veien videre

Slik er den planlagte politiske behandlingen av ny skolestruktur:

• 10. og 11. juni: Saken behandles i disse rådene: Eldrerådet, Råd for personer med funksjonsnedsettelse, Utvalg for likestilling og inkludering og Halden ungdomsråd.
  • 11. juni: Møte i Hovedutvalg for undervisning (HUOKI).
  • 13. juni: Møte i formannskapet.
  • 20. juni: Møte i Kommunestyret.

Dersom det blir vedtatt en endring i skolestrukturen før sommeren, vil det senere måtte komme en ny politisk sak om skolegrensene i Halden.

Bakgrunn:

Her kan du lese rapporten om skolestruktur som KS-Konsulent leverte i mars.