Presisering om kostnadsberegning

I saken om ny skolestruktur ønsker kommunedirektøren å presisere et eksempel og korrigere et regnestykke.

Etter at saken om ny skolestruktur ble sendt til politisk behandling, har flere aktører stilt spørsmål ved kommuneadministrasjonens kostnadsberegninger knyttet til Berg skole og Rødsberg ungdomsskole. Derfor har kommunedirektøren bedt administrasjonen om å kvalitetssikre regnestykkene en gang til.

Bakgrunn: Her er kommunedirektørens forslag som ble sendt til politikken tidligere i juni

Det er funnet to forhold som kunne vært mer nøyaktig formulert i den politiske saken. Kommunedirektøren mener dette ikke påvirker hovedbudskapet i saken, men ønsker å være åpen når ny informasjon er blitt kjent. Kommunedirektøren ønsker å orientere om disse to forholdene nå, fordi det er riktig å gjøre alle fakta tilgjengelig før en politisk beslutning skal tas.

Presisering

I den politiske saken er det skrevet at investeringsbeløpet på 66 millioner kroner for nødvendig oppgradering av Berg skole, er inkludert merverdiavgift (MVA). Samtidig er det ikke skrevet noe om MVA ved investeringsbeløpet på 390 millioner kroner i eksempelet for Rødsberg. Også eksempelet for Rødsberg er inkludert MVA, selv om det ikke er skrevet i klartekst.

Det er normalt at slike investeringer oppgis inkludert merverdiavgift, så det burde egentlig ikke presiseres i det hele tatt. Dette ifølge «Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner». Samtidig kan det virke forvirrende at det i et eksempel presiseres og et annet sted ikke.

For å unngå forvirring ønsker kommunedirektøren å være tydelig på at begge eksempler er inkludert MVA, slik det er normalt å oppgi.

Korrigering

Det er nødvendig med en korrigering av rentekostnadene i eksempelet som er brukt ved Rødsberg og Berg. I regneeksemplene viser kommunen hva en tenkt investering vil koste i renter og avdrag over en 30 års nedbetalingsperiode.

Fordi merverdiavgift er fradragsberettiget, vil kommunen få igjen kostnaden til MVA. Dermed vil ikke lånebehovet i regneeksempelet være like stort som investeringsbehovet. I den politiske saken som er sendt ut, er det ved en inkurie beregnet nedbetaling av hele investeringsbeløpet i eksempelet, uten å ta høyde for MVA-fradrag. Den årlige kostnaden i nedbetaling av lån med avdrag og renter er dermed for høy i regneeksempelet som er oppgitt.

Her er en oppdatert tekst om Rødsberg og Berg skoler, som kommunedirektøren mener er mer presis og korrekt:

Rødsberg

Investeringen på Rødsberg er på 390 millioner kroner inkludert merverdiavgift. For å beregne lånekostnader må netto beløp på 312 millioner kroner benyttes. Ved en investering på 312 millioner kroner, nedbetalt over 30 år (kommunens gjennomsnittlige avdragstid) til en rente på 4 %, vil samlet rentekostnad bli 193 millioner kroner, slik at totalkostnad ved investeringen blir 505 millioner kroner. Avdrag beregnes med 1/30 pr. år. I gjennomsnitt over 30 år blir det 6,5 millioner kroner pr år i rentekostnader og 10,4 millioner kroner i avdrag slik at den totale årlige kostnaden blir 16,9 millioner kroner. Som beskrevet under avsnittet om økonomi, er det slik at når man gjennomfører investeringer vil rente- og avdragskostnadene gi lavere mulighet for overføringer i rammer til tjenesteområdene da kommunens kostnader til renter og avdrag må settes av i budsjettene.

Berg

Investeringen på Berg er på 66 millioner kroner inkludert merverdiavgift. For å beregne lånekostnader må netto beløp på 52,8 millioner kroner benyttes. Ved en investering på 52,8 millioner kroner, nedbetalt over 30 år (kommunens gjennomsnittlige avdragstid) til en rente på 4 %, vil samlet rentekostnad bli 32,7 millioner kroner slik at totalkostnad ved investeringen blir 85 millioner kroner. Avdrag beregnes med 1/30 pr. år. I gjennomsnitt over 30 år blir det 1,1 millioner kroner pr år i rentekostnader og 1,7 millioner kroner i avdrag slik at den totale årlige kostnaden blir 2,8 millioner kroner. Som beskrevet under avsnittet om økonomi, er det slik at når man gjennomfører investeringer vil rente- og avdragskostnadene gi lavere mulighet for overføringer i rammer til tjenesteområdene da kommunens kostnader til renter og avdrag må settes av i budsjettene.