Rydder opp i vann og avløp

Nye måter å jobbe på gir kommunen bedre oversikt over vann og avløp. Oversikten brukes nå til å sikre miljøvennlige oppgraderinger og mer inntekt til kommunen.

Det er mye å ha oversikt over når man hvert eneste døgn sender ut 15.000 kubikkmeter med drikkevann og samler inn avløpsvann via ulike rørledninger, kummer og pumpestasjoner mellom renseanlegg og 12.000 hjem spredd i en stor kommune.

- I løpet av de siste årene har vi innført nye fagsystemer og vi har jobbet mye med digitalisering. For oss som jobber med vann og avløp har denne utviklingen gitt oss bedre oversikt over viktig infrastruktur og hvilke løsninger innbyggerne våre har. Den oversikten gir oss nye muligheter som er bra for miljøet og bra for kommunens økonomi, sier miljørådgiver Siv Merethe Pedersen i Halden kommune.

Noen må betale mer

Mens de fleste innbyggere betaler de kommunale avgiftene som er nødvendig for å drifte kommunale tjenester, finnes det noen innbyggere i Halden som ikke gjør det.
Et eksempel på det er enkelte husstander som tidligere har hatt privat renseanlegg, men som har koblet seg på kommunens avløpsnett uten å registrere dette korrekt. Fordi det er en prisforskjell på kommunale avgifter for de ulike løsningene, er det viktig å vite hvem som bruker hvilken løsning. Noen få har sluppet unna med feil pris i flere år. Det er noe av det Halden kommune er i gang med å rydde opp i.

- Når noen betaler for lite, koster det mer enn nødvendig for alle de andre som betaler riktig. Det er urettferdig overfor alle som gjør rett. Derfor er det i fellesskapets interesse at kommunen får riktig regning til alle innbyggere. Nå har vi systemer for å få rettet dette og for noen vil det bety at de må etterbetale noe de skulle ha betalt før, sier fagleder renseanlegg Marit Nilsen.

Hvis du vet at du betaler feil, eller er usikker, er det lurt å kontakte kommunen så snart som mulig for å få dette riktig. Slik kommunen jobber nå vil feil bli avdekket før eller siden, så om du venter vil en eventuell etterbetaling bare bli større.

Noen må oppgradere

Noen innbyggere har mottatt krav fra Halden kommune om å gjøre nødvendige oppgraderinger i teknisk utstyr knyttet til vann og avløp. I tiden som kommer vil flere motta slike krav. Det er i hovedsak to typer oppgraderinger som kan være aktuelt:

• Tilknytning til kommunale vann- og avløpsrør
  • Oppgradering av privat renseanlegg

Bor man langt fra det kommunale rørnettet, kan man ha privat renseanlegg. Samtidig stilles det krav til hvordan et slikt anlegg må være for å sikre at det renser godt nok. De som har et utdatert anlegg, vil få krav om å gjøre oppgraderinger.

Det finnes innbyggere som ikke er koblet på det kommunale avløpsnettet, selv om de bor nære nok til at de burde vært det. I slike tilfeller vil det bli stilt krav om påkobling.

- Med moderne systemer og god oversikt vil flere innbyggere i Halden motta slike krav i tiden som kommer. Vi forstår at det er kjedelig å få et krav som koster penger, men slik sikrer vi trygge og gode løsninger, et bedre miljø, og at flest mulig deler på felles utgifter, sier miljørådgiver Siv Merethe Pedersen.

Økonomisk støtte ut året

Har du mottatt et slikt krav fra Halden kommune, eller du tror du kommer til å få det, da bør du være oppmerksom på at det i en begrenset tid er mulig å få økonomisk støtte.

Halden kommune har siden 2010 hatt en tilskuddsordning for tilkobling til kommunalt avløpsnett. Som følge av denne ordningen er det mulig å søke om tilskudd der kostnaden ved tilkobling til kommunalt avløpsnett er høyere enn 100.000 kroner. Det er bestemt å avslutte denne ordningen 31. desember 2024. Ønsker du slik økonomisk støtte, må du altså søke om tilskudd før utgangen av 2024.

Les mer om støtteordningen her!