Stranda trimpark er nå åpen for alle!

Tistastien har nå enda mer å by på. 25. november ble Stranda trimpark endelig åpnet. Den kan hele Halden bruke akkurat når de vil, helt gratis.

Representanter fra Halden kommune, Viken fylkeskommune, Norsk Tipping, og ikke minst Kompan var på plass for åpningen av den omtalte trimparken.

Åpent for alle, uansett nivå

Det kom klart frem i idrettsrådgiver Christian Bergs introduksjon, og ordfører Linn Laupsas åpningstale at denne trimparken kan brukes av alle. Trimparken er levert av Kompan, og er tilrettelagt på universelt nivå.

- Parken er tilrettelagt på en slik måte at nesten alle, uansett fysisk form kan bruke de fleste av maskinene her, sier Tommy Wiik fra Kompan.

Det ble demonstrert at treningsutstyret i parken kan brukes av de aller fleste, og er tilrettelagt at rullestolbrukere kan nyte parken uten hinder. Alt er justerbart og passer til både sportsfanatikere, sofa-mennesker og alt imellom.

Det tok derfor ikke lang tid før ordfører Linn Laupsa hang seg på flere av maskinene – iført penklær og ordførerkjede.

- Hvis jeg skulle ha trent noe sted, så måtte det jo ha blitt her! Kjempeflott å kombinere med hele Tistastien, sier hun.

Finansiering og samarbeid

Det er Norsk Tipping som står bak finansieringen av den nye trimparken. Hvert år kan kommuner, lag og foreninger søke om tilskudd til nettopp denne type sak, oppgradering av gamle anlegg.

- Hvis du ikke vinner i lotto, da kan du trøste deg med at det blir bygd flotte parker som denne, ler Trond Olav Asperud fra Norsk Tipping.

Ordfører Linn Laupsa prøver seg på en av mange tilgjengelige treningsmaskiner i trimparken Martin Sagholen

Overskuddet til Norsk Tipping fordeles av Kulturdepartementet med praktisk støtte fra fylkeskommunen.

Både idrettsrådgiver Christian Berg og avdelingsleder i forvaltning - veier og gater, Jan Erik Hansen har arbeidet på prosjektet fra start til slutt. Uten deres arbeid og organisering ville ikke parken stått her i dag.

-  Vi er veldig fornøyd med trimparken som Kompan har levert. Vi håper at den blir tatt godt i bruk av alle som har lyst, sier Christian Berg.

Trimparken er et samarbeidsprosjekt mellom Halden kommune og Viken fylkeskommune. Parken er en del av en utvidelse av Halden videregående skole, og i forbindelse med dette er nå Stranda nærmiljøpark oppgradert og renovert til det vi ser i dag.

Elever ved Halden videregående skole vil få muligheten til å ha gym i trimparken, og idrettslinjer får nyte et kjempeflott anlegg.

Dette finner du på Tistastien

• Et sammenhengende stisystem rundt Tista-elva på nord og sydsiden
  • Norden park
  • Byhagen
  • Treningspark med Pumptrack
  • Trimaktiviteter - 12 poster med aktiviteter i løpet av stien
  • Stranda nærmiljø- og trimpark

Halden kommune planlegger en kontinuerlig utvikling av Tistastien, og ønsker å tilby enda mer til Haldens befolkning.