Tar imot 28 nye lærlinger

Halden kommune tar imot 28 nye lærlinger høsten 2021. Med dette har kommunen nådd målet om å ha minst to lærlinger per 1000 innbyggere.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Delt på to samlinger i august har totalt 28 personer som skal ha sin læretid i Halden kommune hatt sitt oppstartsmøte på rådhuset. Der ble de nye lærlingene ønsket velkommen til kommunen og samtidig fikk de med seg noen råd på veien fra ordfører, kommunedirektør, personalsjef og lærlingansvarlig fra både fylke og kommune.

To lærlinger per 1000 innbyggere

Alle lærlingene i Halden kommune har egne veiledere ute på den enkelte arbeidsplass. Veilederne er dyktige fagfolk som jobber i kommunen fra før. Disse kjenner hverdagen lærlingene skal bli en del av og gjør en meget viktig innsats i å forberede lærlingene på yrkeslivet. I tillegg har Willy Forsell ansvar for å lede og utvikle arbeidet med lærlinger i kommunen.

I år har Halden kommune nådd et viktig mål som er politisk vedtatt – å ha to lærlinger i egen organisasjon per 1000 innbyggere.

Willy Forsell Henrik D. Meyer

- Vi har gjennom flere år jobbet for å øke antall personer som gjennomfører sin læretid i Halden kommune og vi har hatt et tydelig mål å strekke oss etter. Med 28 nye lærlinger i år, er det nå totalt 62 lærlinger i Halden kommune. Dermed er målet nådd. Vi har to lærlinger per 1000 innbyggere. Tar vi med de som også har ordningen fagbrev på jobb, et opplegg for ansatte som har litt praksis og som ønsker å bli fagarbeider, så er vi over målsettingen. Det er gledelig både for Halden kommune og for de som trenger læreplasser, sier lærlingansvarlig Willy Forsell i Halden kommune.

Lærlinger i 5 fag

De nye lærlingene er fordelt på 5 ulike fag og dermed en rekke ulike avdelinger i kommunen.

Det er flest lærlinger innen helsearbeiderfaget. Totalt 15 lærlinger skal ha sin læretid ved en av kommunens helseinstitusjoner. Videre er det 8 læringer innen barne- og ungdomsarbeiderfaget. Disse skal ha sin læretid ved ulike kommunale barnehager. Det er 1 lærling som skal lære institusjonskokkfaget ved kommunens sentralkjøkken. Dessuten er det 3 lærlinger i IKT-service og 1 lærling i kontor og administrasjon.

Fra tidligere har Halden kommune også lærlinger innen vei og anlegg, gjenvinningsfaget og anleggsgartner.  Bredden i fagområder som er aktuelle for lærlingene viser at Halden kommune er en svært allsidig arbeidsplass.

Høy gjennomføringsevne

De fleste av lærlingene skal nå gjennom to år med læretid i Halden kommune. De fleste som blir lærlinger, er rekruttert fra Halden videregående skole og de har blitt valgt ut gjennom et ordinært jobbintervju.

- Få av de som begynner som lærlinger i Halden kommune stryker eller slutter. Det skyldes en kombinasjon av god utvelgelse av motivert ungdom, og profesjonell oppfølging av lærlingene ute på arbeidsplassene. Undersøkelser viser at de fleste lærlingene gjør en god jobb og trives godt ute på de ulike arbeidsplassene. Å begynne i yrkeslivet midt under en pandemi, gjør læretiden ekstra krevende. Jeg vil gi ros til våre lærlinger som har håndtert også disse utfordringene godt den siste tiden, sier Willy Forsell.

Lærlinger i Halden kommune med start høsten 2021

IKT-Servicefag: