Viktig samarbeid om beredskap

Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS) og Halden kommune har fornyet samarbeidsavtalen om beredskapsarbeid før, under og etter kriser.

Ordfører Fredrik Holm, beredskapsrådgiver Egil Pinås, kommuneoverlege Kjersti Gjøsund, sammen med Bitte Gimming og Inger Lund Olsen fra NKS har fornyet en viktig avtale mellom Halden kommune og omsorgsberedskapsgruppen i Halden sanitetsforening.

Viktig avtale for Haldens innbyggere

To kvinner og en mann signerer på et ark - Klikk for stort bildeBitte Gimming og Inger Lund Olsen fra NKS og ordfører Fredrik Holm Nikolai Saxer Olsen Ebeltoft

-  I en krise eller akuttsituasjon så er det begrenset hva slags ressurser vi har, og da er det kjempefint at vi har partnere som vi kjenner godt og som vi kan stole på, sier ordfører Fredrik Holm.

Kommunen og Sanitetsforeningen har allerede flere års erfaring med å samarbeide om beredskapssituasjoner. Avtalen som nå er signert sikrer at det gode samarbeidet videreføres for en ny fire års periode. Avtalen regulerer et forpliktende samarbeid og skal bidra til et avklart samarbeidsforhold og god samhandling i beredskapsarbeidet. Dette er viktig både for kommunens innbyggere og de som oppholder seg i kommunen før, under og etter uønskede hendelser og kriser.

Samarbeidsavtalen bygger blant annet på de sårbarheter som kommunen har identifisert, blant annet gjennom risiko- og sårbarhetsanalyser.