Den internasjonale morsmålsdagen markeres på verdensbasis 21.februar, men vi på skolen valgte å utsette markeringen til etter vinterferien, og den ble hos oss gjennomført 06. mars.
Dette er en dag skolen hvert år gleder seg veldig til. På skolen vår har vi rett i overkant av 40 nasjonaliteter representert. Denne dagen gjennomføres for å fremme språklig og kulturelt mangfold.
Dagen hos oss gjennomføres med korte undervisingsøkter på tvers av hele skolen. I år hadde vi flere språk- og kulturstasjoner elevene fikk besøke. Ikke alle rakk å besøke alle, men alle fikk deltatt på mange av dem. I tillegg er det lagt opp til ulike stasjoner innad på hver base, som alle har oppgaver og aktiviteter som handler om språk, tradisjoner, kulturer og historie.
På 1. trinn fikk elevene blant annet høre eventyr fra ulike deler av verden, og navigere seg på jordkloden på Google Earth. På 2. trinn lærte de blant annet om tegn til tale, og på 3.trinn sang de seg igjennom Fader Jacob på flere språk, der i blandt de språkene som er representert på trinnet. På 4. trinn hadde de flaggquiz og USA som to av stasjonene, og på 5.trinn ble det laget og illustrert mange flotte flagg. 6. og 7. trinn utfordret elevene i å bygge valgfritt flagg i Minecraft. Det var totalt opp til seks stasjoner pr. trinnbase, og den syvende stasjonen foregikk rundt omkring på skolen.
I år har elevene fått lære om språk, kulturer og tradisjoner fra Danmark, Tyskland, Kongo, Kosovo, Nederland, Estland, Ungarn, Grønland, Vikingtiden, Polen og Thailand. I tillegg hadde vi en stasjon med fokus på tegn til tale, og en stasjon hvor elevene fikk være med på en fredsreise med både musikk og dans.
Det er skolens ansatte som deler av sin egen kultur, sitt eget språk, tradisjoner og historier, men også kunnskap og erfaringer. Elevene synes det er kjempegøy når de voksne de ser til vanlig opptrer i en litt annerledes rolle. De har tatt med elevene på en reise gjennom ulike kulturer, hvor de har lært tradisjonelle danser og sanger, noen ord på et nytt språk, sett på tradisjonelle klær, lært leker de ikke har lekt før og fått innblikk i hvordan livet i et annet land er.
I tillegg til denne dagen marker også trinnet ved å spise lunsj sammen. Mange elever har også med smaksprøver fra andre land, og det er kjempespennende å smake på mat som har sitt opphav i for eksempel India, Polen eller Albania.
Vi ser at morsmålsdagen fenger alle elever. Dagen bygger på inkludering, og har som mål at alle skal kunne delta og oppleve læring. Vi som ansatte på skolen opplever denne dagen som en fantastisk dag, hvor vi ser elevens nysgjerrighet pirres. Med korte økter, variert innhold og samarbeid på tvers av klasser og trinn opplever vi fellesskap og samhold.
Vi ser frem i mot morsmålsdagen 2025!