Informasjon om moderasjonsordninger i skolefritidsordningen

Det er vedtatt endringer i reglene om moderasjonsordninger i kapittel 1B Skolefritidsordninga i forskrift til opplæringsloven.

Dette innebærer at elever på 1. og 2. trinn får 12 timer gratis skolefritidsordning (SFO). Elever på 1.trinn har inneværende skoleår hatt denne ordningen. Elever på 2.trinn vil ta del av ordningen fra 01.08.2023.

Halden kommune tilbyr 12 timer gratis SFO for elever på 1. og 2. trinn med følgende ordning:

• 12 timer gratis SFO på 1. og 2.trinn tilsvarer en 50% plass og fratrekket i oppholdsbetaling tilsvarer 50% av oppholdsbetaling på en 100% plass.
  • For husholdninger med rett på redusert foreldrebetaling gjøres det først en vurdering, etter søknad, om husholdningen har krav på redusert foreldrebetaling. Når oppholdsbetaling for husholdninger med rett til redusert oppholdsbetaling er fastsatt, gjøres det en utregning på hva 12 timer fratrekk blir, basert på plass-størrelse, etter følgende modell:
    • oppholdsbetaling * antall timer plassen på SFO tilsvarer/12.

Kost kommer i tillegg.

Husholdninger med en inntekt på 555.500 kroner eller lavere kan søke om redusert foreldrebetaling. Ordningen gjelder husholdninger med elever på 1.-4.trinn.

Gratis SFO for elever på 1.trinn

Halden kommune har tilskuddsmidler fra Utdanningsdirektoratet til gratis SFO for elever på 1.trinn fra lavinntektsfamilier. Ordningen videreføres i skoleåret 2023-2024. Husholdninger med en inntekt på 555.500 kroner eller lavere kan søke om redusert foreldrebetaling.

Familier med barn på 1.trinn som har rett på redusert foreldrebetaling, vil i skoleåret 2023-2024 få gratis SFO. Det må søkes om redusert betaling.

Se mer informasjon om redusert foreldrebetaling på kommunens hjemmesider

For at vedtaket skal gjelde fra 01.08.2023 må det søkes innen 31.07.2023. Søknaden sendes gjennom Foreldreportalen i Visma Flyt Skole.
Spørsmål om disse ordningene kan rettes til SFO-leder eller rektor ved skolen.