RETTEN TIL Å KLAGE PÅ KARAKTERER

Elever har rett til å klage på alle standpunktkarakterer dersom de mener at reglene for fastsetting av standpunktkarakterer ikke er fulgt. Elevene har også rett til å klage dersom de ikke har blitt vurdert i faget (vedtak om IV). Eleven kan klage selv, og foreldrene kan klage på vegne av eleven frem til han eller hun fyller 18 år. Eleven eller foreldrene kan kreve begrunnelse for standpunktkarakterer før de klager.

Klagen må være skriftlig, og signeres av eleven eller foreldrene. Det må gå fram hva eleven klager på, og klagen bør inneholde annen relevant informasjon og begrunnelsen for klagen. Fristen for å klage på standpunktkarakterer er 10 dager. Fristen går fra den dagen eleven har fått karakteren, eller den dagen han eller hun har fått begrunnelsen. Klagen skal sendes til skolen. Skolen viser ellers til eget orienteringsskriv fra Statsforvalteren i Oslo og Viken som gjelder retten til å klage: orientering-om-retten-til-a-klage-pa-karakter-varen-2023.pdf (statsforvalteren.no) Klage på sluttvurdering i grunnskolen | Statsforvalteren i Oslo og Viken Brevet blir lagt ut på skolens hjemmeside og delt ut til alle elever samtidig med at de får standpunktkarakterer i aktuelle fag, tirsdag 30.05.23.

HALDEN KOMMUNE

Rødsberg ungdomsskole

1776 HALDEN

TLF: 69194060

E-post: rodsberg.skole@halden.kommune.no

For skoleåret 2022/2023 gjelder klageretten disse fagene/karakterene: 8.trinn: Musikk og Valgfag som avsluttes 9.trinn: Mat og helse og Valgfag som avsluttes 10.trinn: Alle avgangsfag og orden/oppførsel. Ta gjerne kontakt med skolen ved spørsmål.

Vennlig hilsen

Trine Merethe Lindquist Holmen