Hopp til innhold
Hopp til meny
Hopp til søk
Halden kommune
Meny
Søk
New in town
Melde feil
Priser og satser
Kontakt oss
Min side
Våre tjenester
Kunngjøringer
Politikk og demokrati
Undervisning og oppvekst
Helse og mestring
Teknisk
Kultur og idrett
Sentraladministrasjon
Byen og kommunen
Du er her:
Hjem
Tjenester
Byen og kommunen
Prosjekter
Prosjekter sentraladministrasjon
Datahjelpen - et gratis veiledningstilbud
Problemstillinger
Problemstillinger
Hvordan nå dem som trenger opplæring og veiledning
Vi har hatt, og skal ha en rekke aktiviteter for målgruppen - de som ikke er digitale. Men hvordan nå denne målgruppen?
Utfordringer for dem som kan lite norsk
Det er ofte vanskelig tekst på nettsider og i søknadsskjema. Mange fremmedspråklige blir usikre når ukjente personer kommer bort til dem og vil snakke med dem. Ofte er språket er barriere.
Søke offentlige tjenester
Mange har utfordring med å søke offentlige tjenester. De har problem med innlogging med bruk av MinID og utfylling av søknadsskjema og språket er vanskelig å forstå.
Har biblioteket ansvar for andres tjenester?
NAV, Skatteetaten, banker og andre henviser folk til biblioteket for å få hjelp, men har biblioteket egentlig ansvaret for andres tjenester?
Barn og unge uten digital kompetanse
Dagens unge bruker PC til spill og sosial omgang. Allikevel er det unge med store huller i sin digitale kompetanse. Hvordan tette disse hullene? Fra 5 til 25 år.
Banktjenester
Mange sliter med å bruke banktjenester. Enkelte banker har ikke lengre en skranke innbyggerne kan gå til for å få hjelp. I dette delprosjektet tar vi bla. for oss gruppen "eldre".
Eldre som ønsker veiledning og ikke opplæring
En brukerundersøkelse viste at de fleste eldre i Halden ønsker veiledning eller hjelp ved behov, de er ikke interessert i å lære noe nytt. Hvordan møter vi dette behovet? Fra 55 år og eldre
Innlogging